انواع دعاوی ملکی در مراجع قضایی

دعاوی ملکی می تواند جنبه حقوقی یا کیفری داشته باشد. دعاوی ملکی کیفری با دعاوی ملکی حقوقی با یکدیگر متفاوت هستند. دعاوی ملکی حقوقی با تنظیم دادخواست از طریق دادگاه حقوقی و دعاوی ملکی کیفری با تنظیم شکوائیه از طریق دادسرا قابل پیگیری است. بنابراین انتخاب وکیل متخصص دعاوی ملکی مجرب و با تجربه اهمیت زیادی دارد. در این مقاله در مورد انواع دعاوی ملکی پرداخته شده است.

مهمترین دعاوی ملکی حقوقی

دعاوی ملکی، حجم زیادی از پرونده های حقوقی در مراجع قضایی را تشکیل می دهد. برای رسیدگی دعاوی ملکی حقوقی قانون در تمام شرایط و موقعیت ها پیش بینی هایی را مشخص کرده است. مهمترین دعاوی ملکی حقوقی شامل موارد ذیل است:

-الزام به فک رهن اسناد ضمانتی

-الزام به تنظیم سند رسمی ‌برای املاک

-الزام به دریافت صورت مجلس تفکیکی املاک

-الزام به اخذ پایان کار

– ابطال قراردادهای ملکی

-مطالبه‌‌ اجرت المثل اجاره ملک

-فسخ قراردادهای ملکی

-تعدیل اجاره ملک مسکونی و تجاری

-مطالبه مبلغ سرقفلی املاک تجاری

-دعوای تخلیه‌‌ اماکن تجاری

مهمترین دعاوی ملکی کیفری

دعاوی ملکی کیفری دعاوی هستند که به دلیل ارتکاب جرم در زمینه املاک اتفاق میفتد. مبحث اصلی دعاوی ملکی کیفری ارتکاب جرم به دلیل تخلفات عمدی و کلاهبرداری ملکی است. مهمترین دعاوی ملکی کیفری شامل موارد ذیل است:

-جعل سند ملکی با هدف کلاهبرداری

-کلاهبرداری در معاملات املاک و مستغلات،

-خیانت در امانت

-فروش اموال دیگران به صورت غیرقانونی

-انتقال منافع املاک دیگران

-فساد و تبانی در معاملات دولتی

-استفاده از سند جعلی در معاملات ملکی

-تغییر کاربری زمین کشاورزی بدون داشتن مجوز رسمی

-خرید و فروش و معامله معارض

-ورود غیرمجاز به املاک دیگران

مهمترین دعاوی ثبتی ملکی

دعاوی ملکی ثبتی یکی از انواع دعاوی ملکی حقوقی است که به دلیل اهمیت این دعاوی و حساسیت در خصوص اسناد ملکی دعاوی ملکی ثبتی جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. دعاوی ملکی ثبتی مربوط به ثبت اسناد و املاک است. مهمترین دعاوی ملکی ثبتی شامل موارد ذیل است:

-ابطال سند رسمی

– ابطال اجرائیه‌‌ ثبتی املاک مرتبط

– ابطال سند مالکیت معارض

– ابطال مراحل ثبتی

– ابطال رای هیات حل اختلاف اداره ثبت املاک و اسناد

– افراز ملک

-اجرای ثبت

-توقیف عملیات

الزام به تنظیم سند رسمی

الزام به تنظیم سند رسمی یکی از انواع دعاوی ملکی است . در این دعوا فروشنده ملک مورد معامله را به خریدار منتقل نمی کند. در این مورد خریدار می تواند با مشاوره تخصصی با وکیل متخصص دعاوی ملکی و طرح دادخواست حقوقی الزام به تنظیم سند رسمی فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی می نماید.

دعوای خلع ید

دعوای خلع ید یکی از انواع دعاوی ملکی است که مالکیت ملک باید در مرجع قضایی ثابت شود.سپس مرجع قضایی باید متقاعد شود که شخص متصرف در ملک وی تصرف غاصبانه انجام داده است. در بعضی موارد اثبات مالکیت و تصرف غاصبانه پیچیده است و نیاز به وکیل متخصص دعاوی ملکی دارد که در زمینه خلع ید پرونده حقوقی را به موفقیت رسانده باشد.

افراز املاک مشاع

افراز ملک مشاع یکی از اختلاف مالکین ملک های مشاع است. در افراز ملک مشاع مالکین در مورد میزان سهم هریک از ملک اختلاف دارند. در بسیاری موارد انتخاب داور برای حل مشکل و تعیین سهم ملک بهترین انتخاب است. انتخاب وکیل متخصص دعاوی ملکی در نقش داور مورد توجه قرار می گیرد.

الزام به فک رهن

در مواردی الزام به فک رهن املاک مسکونی و تجاری نیاز به وکیل متخصص دعاوی ملکی است تا با مشاوره تخصصی  بتوان حقوق شخص را مطالبه کرد. پیگیری الزام به فک رهن امری تخصصی و نیاز به مشاوره تخصصی وکیل متخصص ملکی دارد.

اثبات مالکیت ملک

اثبات مالکیت ملک از دعاوی ملکی مهم و پیچیده ملکی است. در دعاوی اثبات مالکیت به دلیل نبود سند رسمی مالکیت اثبات این امر بسیار دشوار و سخت است. بنابراین بهتر است در دعوای اثبات مالکیت از مشاوره تخصصی  وکیل ملکی مجرب و باتجربه بهره مند شوید.

مراجعه به وکیل متخصص دعاوی ملکی

دعاوی ملکی: در صورتیکه در خصوص ملکی، قصد طرح دعاوی حقوقی و کیفری را دارید، موضوع وکالت را به وکیل ملکی بسپارید.

-مشاوره حقوقی: در صورتی که قصد خرید و فروش در معاملات ملکی مانند رهن، اجاره، قرارداد مشارکت در ساخت و پیمانکاری را دارید از وکیل متخصص ملکی مشاوره دریافت نمائید.

-تنظیم قرارداد: در معاملات ملکی برای تنظیم قرارداد قانونی و با ضمانت اجراهای قوی و بر طبق قانون و پیشگیری از دعاوی ملکی در آینده به دلیل اختلاف در قرارداد تنظیم قراردادهای ملکی را به وکیل متخصص ملکی بسپارید.

-مشکلات ثبتی: بسیاری از افراد از قوانین و مقررات ثبتی و املاک و اراضی آگاهی ندارند. مواردی در ارتباط با زمین های موات، زمین های مرتع، منابع طبیعی و اوقاف به دلیل عدم تنظیم سند رسمی و ابطال سند رسمی اداره ثبت است. بنابراین قبل از هر اقدامی با وکیل متخصص ملکی در امور ثبتی مشورت کنید.

دلیل انتخاب وکیل ملکی عدل آرا

کسب نتیجه مطلوب در پرونده های ملکی با انتخاب وکیل متخصص و باتجربه ممکن است. در گروه حقوقی عدل آرا، با بهره گیری از وکلای مجرب و متخصص در تهران، مشهد و سراسر کشور انتخاب بهترین وکیل را برای شما عزیزان آسان کرده است. سوالات حقوقی در مورد دعاوی ملکی و ثبتی را با مشاوران حقوقی عدل آرا مطرح کنید، تا در اسرع وقت مشاوره تخصصی دریافت و روند حقوقی پرونده های ملکی شما توسط وکلای متخصص و مجرب انجام شود.

-وکلای ممتاز: گروه حقوقی عدل ارا، توسط وکلای متخصص و مجرب بهترین خدمات را به شما عزیزان در سراسر کشور ارائه می کند.

مشاوره تخصصی: با تماس با مشاوران متخصص مجموعه گروه حقوقی عدل ارا مدارک و مستندات خود را ارسال تا با بررسی از مشاوره متخصصان حقوقی بهره مند شوید.

-کیفیت بالا در ارائه خدمات حقوقی: گروه حقوقی عدل آرا، دارای دپارتمان های تخصصی مختلف در تمام حوزه های حقوقی است که با بالاترین کیفیت و در کوتاهترین زمان ممکن مشکلات حقوقی شما حل خواهد شد.

وکلای دعاوی ملکی عدل آرا

با توجه به اهمیت دعاوی ملکی وکلای دعاوی ملکی در گروه حقوقی عدل آرا، دو دپارتمان تخصصی شامل دعاوی حقوقی ملکی مرتبط با دعاوی حقوقی شهرداری ها، ثبت ، راه و شهرسازی و دعاوی کمیسیون های منابع طبیعی و دعاوی ملکی کیفری فعالیت می کنند. دعاوی ملکی کیفری شامل دعاوی جعل اسناد ملکی و استفاده از سند مجعول، کلاهبرداری ملکی، خرید و فروش غیرقانونی املاک، تصرف عدوانی، دعوای خلع ید، رفع ممانعت و مزاحمت ملک است.

ویژگی های وکیل متخصص دعاوی ملکی

وکیل متخصص دعاوی ملکی باید به تمام قوانین و مقررات ملکی مانند قوانین ثبتی، قوانین مدنی، اجرای احکام، قانون آیین دادرسی ، قانون مجازات ، قانون مسئولیت مدنی و قانون تجارت تسلط و آگاهی کامل داشته باشد. وکیل متخصص دعاوی ملکی با تجربه و رسیدگی به پرونده های ملکی می تواند در تمام مراحل رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری ملکی در کنار شما باشد. وکیل دعاوی ملکی با بررسی مدارک و مستندات پرونده می تواند عنوان خواسته یا دعوای ملکی را تعیین و با بررسی احتمالات دفاع طرف مقابل چهارچوب کلی دفاع در دعاوی ملکی را مشخص کند. بررسی پرونده های ملکی از نظر اینکه موکل خواهان یا خوانده دعوا است ، متفاوت است.

خدمات وکالت دعاوی ملکی

-الزام به تنظیم سند رسمی ملک

-دریافت پایان کار و صورت مجلس تفکیکی

-الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

-تخلیه املاک تجاری و مسکونی

-دعاوی سرقفلی، حق کسب و پیشه

-دعاوی تصرفات غیرقانونی املاک مانند، دعوای خلع ید و رفع تصرف عدوانی

-دعاوی املاک مشاع مانند، افراز ، دستور فروش ملک مشاع ، تفکیک و تقسیم ملک

-تهیه و تنظیم قراردادهای ملکی

-دعاوی اموال و املاک

وکیل متخصص دعاوی ملکی عدل آرا

با توجه به اهمیت دعاوی ملکی در حوزه های حقوقی، کیفری و ثبتی قبل از هر اقدام برای پرونده های ملکی با وکیل متخصص دعاوی ملکی مشورت نمائید. سوالات و مشکلات حقوقی در مورد دعاوی ملکی را با وکلای متخصص گروه حقوقی عدل آرا مطرح کنید، تا با بررسی مدارک و مستندات پرونده، راهنمایی لازم را دریافت کنید.

دسته بندی:

حقوق شهروندی,

تاریخ انتشار:

۱۳ / ۰۴ / ۱۴۰۳

نویسنده:

عدل‌آرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *