شرط تنصیف دارایی زوج چیست؟

شرط تنصیف دارایی زوج یکی از شروط ضمن عقد ازدواج دائم در سند ازدواج است که در شرایط خاص تعیین شده در قانون، زوجه میتواند نصف دارایی مرد که در طول زندگی مشترک به دست آورده است، را از طریق دادگاه خانواده به وی منتقل شود. برای شرط تنصیف دارایی زوج در قانون شرایطی تعیین شده است که در این مقاله در مورد شرایط تنصیف دارایی زوج توضیح داده شده است.

تعریف شرط تنصیف دارایی زوج

شرط تنصیف دارایی زوج یا همان شرط نصف شدن دارایی، شرطی است که در عقدنامه ازدواج یا عقد خارج لازم گنجانده می‌شود و به موجب آن، زوج متعهد می‌شود در صورت طلاق به درخواست زوج، نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه بدست آورده است یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل کند. در قانون مدنی ایران، زن در صورت طلاق، مستحق دریافت مهریه، نحله و اجرت المثل ایام زوجیت است. اما در بعضی موارد، زوجه ممکن است دارایی قابل توجهی را در طول زندگی مشترک به دست آورده باشد که در صورت طلاق به وی تعلق نمی‌گیرد. برای جبران این نقص، نوعی شرط ضمن عقد نکاح به نام «شرط تنصیف دارایی زوج» وجود دارد. این شرط به زن این امکان را می‌دهد که در صورت طلاق، نصف دارایی زوج را به عنوان «تنصیف دارایی» دریافت کند.

دارایی زوج در شرط تنصیف دارایی

تنصیف دارایی زوج

در شرط تنصیف دارایی، دارایی زوج به دو بخش تقسیم می‌شود. دارایی‌های قبل از ازدواج که این دارایی‌ها به زوج تعلق دارد و مشمول شرط تنصیف نمی‌شوند. دارایی‌های پس از ازدواج که این دارایی‌ها اعم از اموال منقول و غیرمنقول، نقدی و غیرنقدی، حاصل از کار و تلاش زوج یا زوجه، یا هر دو، در طول زندگی مشترک، مشمول شرط تنصیف می‌شوند. شرط تنصیف دارایی زوج، یک شرط ضمن عقد است و مانند سایر شروط ضمن عقد، باید صریح و مشخص باشد. در صورتی که شرط تنصیف به طور مبهم یا غیرمشخص نوشته شده باشد، دادگاه آن را باطل اعلام خواهد کرد. شرط نصف شدن دارایی زوج، یک ابزار حقوقی برای حمایت از حقوق مالی زنان است. این شرط به زنان کمک می‌کند تا در صورت طلاق از دارایی‌های مشترک زوجین بهره‌مند شوند.

ماهیت حقوقی شرط تنصیف دارایی زوج

ماهیت حقوقی شرط تنصیف دارایی زوج، قراردادی است. این شرط، یک توافق بین زوجین است که در عقدنامه ازدواج یا عقد خارج لازم گنجانده می‌شود. از نظر فقهی، شرط تنصیف دارایی زوج، یک شرط صحیح است. این شرط، مخالف با مقتضای عقد نکاح نیست و به نفع زوجه است. از نظر حقوقی، شرط تنصیف دارایی زوج، یک شرط ضمن عقد است. این شرط، مانند سایر شروط ضمن عقد، باید صریح و مشخص باشد. در صورتی که شرط تنصیف به طور مبهم یا غیرمشخص نوشته شده باشد، دادگاه آن را باطل اعلام خواهد کرد. با توجه به ماهیت حقوقی قراردادی شرط تنصیف دارایی زوج، این شرط قابل فسخ یا اقاله است. زوجین می‌توانند با توافق یکدیگر، شرط تنصیف را فسخ یا اقاله کنند.شرط تنصیف دارایی زوج، یک ابزار حقوقی برای حمایت از حقوق مالی زنان است. این شرط به زنان کمک می‌کند تا در صورت طلاق، از دارایی‌های مشترک زوجین بهره‌مند شوند.

ویژگی‌های حقوقی شرط تنصیف دارایی زوج

ویژگی‌های حقوقی شرط تنصیف دارایی زوج به شرح ذیل است:

  • رضایی بودن: شرط تنصیف دارایی زوج، یک شرط رضایی است. این شرط باید با رضایت و توافق زوجین منعقد شود.
  • منفعت بودن: شرط تنصیف دارایی زوج، یک شرط مفید است. این شرط به نفع زوجه است و به وی کمک می‌کند تا در صورت طلاق، از دارایی‌های مشترک زوجین بهره‌مند شود.
  • قابل فسخ بودن: شرط تنصیف دارایی زوج، قابل فسخ است. زوجین می‌توانند با توافق یکدیگر، شرط تنصیف را فسخ کنند.

شرایط تحقق شرط تنصیف دارایی زوج

در صورت تحقق شرایط زیر، زوجه می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، اجرای شرط تنصیف را درخواست نماید. دادگاه پس از بررسی مدارک و مستندات زوجه، حکم به اجرای شرط تنصیف صادر خواهد کرد.برای تحقق شرط تنصیف دارایی زوج، شرایط زیر لازم است:

  • طلاق از طرف زوج باشد: در صورتی که طلاق از طرف زوجه باشد، شرط تنصیف اعمال نمی‌شود.
  • طلاق توافقی نباشد: در صورتی که طلاق توافقی باشد، شرط تنصیف اعمال نمی‌شود.
  • در صورتیکه طلاق به علت تخلف زوجه از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد: در صورتی که طلاق به دلیل تخلف زوجه از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی باشد، شرط تنصیف اعمال نمی‌شود.

آثار حقوقی شرط تنصیف دارایی زوج

تنصیف دارایی زوج

زوج متعهد می‌شود در صورت طلاق به درخواست زوج، نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده است یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل نماید.دارایی‌های قبل از ازدواج به زوج تعلق دارد و مشمول شرط تنصیف نمی‌شوند. دارایی‌های پس از ازدواج اعم از اموال منقول و غیرمنقول، نقدی و غیرنقدی، حاصل از کار و تلاش زوج یا زوجه، یا هر دو، در طول زندگی مشترک، مشمول شرط تنصیف می‌شوند. در صورتی که شرط تنصیف دارایی زوج، به درستی تنظیم شده باشد، دادگاه در صورت تحقق شرایط آن، حکم به اجرای شرط تنصیف صادر خواهد کرد. شرط تنصیف دارایی زوج، موجب می‌شود که زوج متعهد شود در صورت طلاق به درخواست زوج، نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه بدست آورده است یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل کند. این اثر حقوقی، به نفع زوجه است و به وی کمک می‌کند تا در صورت طلاق، از دارایی‌های مشترک زوجین بهر‌مند شود.

وکیل متخصص طلاق

با توجه به مطالبی که در مورد شرایط طلاق از طرف زوج، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی بیان شد، زوجه برای مطالبه حقوق مالی خود شامل مطالبه مهریه، نفقه، اجرت المثل و تنصیف دارایی زوج باید از مشاوره و وکالت وکیل متخصص طلاق که بر تمام قوانین و مقررات مطالبه مهریه، نفقه و شرایط تنصیف دارایی زوج تسلط و تجربه دارد و بر رویه هایی قضایی دادگاه خانواده آشنایی کامل دارد، استفاده نماید تا در کوتاهترین زمان ممکن به حق و حقوق مالی خود دست یابد. سوالات و مشکلات حقوقی خود در مورد مهریه، نفقه، اجرت المثل و شرایط تنصیف دارایی زوج، با وکلای متخصص گروه حقوقی عدل آرا مطرح کنند تا در تمام مراحل رسیدگی در دادگاه همراه شما باشند.

تاریخ انتشار:

۰۱ / ۰۳ / ۱۴۰۲

نویسنده:

عدل‌آرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *