طلاق توافقی بدون حضور زوجین

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق در قانون است که زوجین می‌توانند برای طی کردن مراحل طلاق توافقی بدون حضور در دادگاه اقدام کنند. بنابراین تمام مراحل قانونی طلاق توافقی توسط وکیل متخصص طلاق انجام می‌شود. وکیل متخصص طلاق بر تمام قوانین و مقررات طلاق، قانون خانواده و رویه‌های قضایی دادگاه خانواده در طلاق تسلط و تجربه دارد و مراحل طلاق در کوتاهترین زمان ممکن توسط وکیل دادگستری انجام می‌شود. در این مقاله در خصوص طلاق توافقی و شرایط طلاق توافقی بدون حضور زوجین پرداخته شده است.

انواع طلاق در قانون

طلاق در حالت کلی شامل طلاق از طرف زوج، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی است. همچنین طلاق از طرف زوجه شامل طلاق با داشتن حق وکالت در طلاق نیز انجام می‌شود. طلاق توافقی راحت‌ترین نوع طلاق است و در کوتاهترین زمان ممکن زوجین به نتیجه خواهند رسید.

طلاق توافقی چیست

طلاق توافقی نوعی طلاق است که زوجین در خصوص تمام مسائل مشترک زوجین مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و اموال به توافق می‌رسند و سپس به دادگاه برای طلاق مراجعه می کنند. در این نوع طلاق به دلیل اینکه هر دو طرف بر سر مسائل مختلف توافق دارند، دیگر نیازی به طرح دادخواست از طرف زوجه برای اثبات شرایط طلاق بر طبق سند ازدواج دائم نیست. در نتیجه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن رای دادگاه مبنی بر طلاق صادر می‌شود.

طلاق توافقی بدون حضور زوجین

گاهی زوجین برای طلاق به توافق کامل می‌رسند؛ اما به دلایلی تمایل ندارند که در دادگاه‌های طلاق حاضر شوند. خوشبختانه طلاق توافقی بدون حضور زوجین در دادگاه امکان پذیر است. در این حالت باید زوجین وکیل دادگستری را برای انجام مراحل طلاق توافقی انتخاب کنند.

مهریه در طلاق توافقی بدون حضور زوجین

 در طلاق توافقی، زوجین به توافقات خود پیرامون موضوعات مختلف رسیده‌اند.در طلاق توافقی در مورد مهریه نیز به توافق می‌رسند. معمولا در طلاق توافقی زوجه، تمام یا قسمتی از مهریه خود را در ازای موافقت طلاق از طرف مرد، بذل می‌کند. در بعضی موارد در طلاق توافقی مرد مهریه را کامل پرداخت می کند.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی بدون حضور زوجین

 طبق ماده 1169 قانون مدنی به طور کلی حضانت فرزند یا فرزندان تا 7 سالگی بر عهده مادر و پس از آن تا سن بلوغ بر عهده پدر است. اگر دختر به سن قانونی 9 سال و پسر به 15 سال رسیده باشد، می‌توانند تصمیم بگیرند که با پدر یا مادر زندگی کنند. در طلاق توافقی هم تمامی این موارد عیناً وجود دارد. زوجین قبل از درخواست طلاق به این توافق می‌رسند که کدامیک حضانت فرزند یا فرزندان را بر عهده بگیرند.

طلاق توافقی با داشتن حق طلاق زوجه

حق طلاق زن باید در قالب سند رسمی و در دفترخانه اسناد رسمی محضری تنظیم و ثبت شود. یعنی در دفتر اسناد رسمی وکالت طلاق را از مرد بگیرد. در صورتیکه زوجه حق وکالت در طلاق داشته باشد، می‌تواند به تنهایی برای طلاق اقدام کند. در صورتیکه زوجه در خارج از کشور ساکن باشد و یا تمایلی به حاضر شدن در دادگاه نداشته باشد، وکیل وی می‌تواند تمامی مراحل را بدون حضور زوجه طی کند. همچنین برای جاری شدن صیغه طلاق در محضر نیازی به حضور زوجین نیست. کافیست وکلا حکم طلاق و مدارک شناسایی را ارائه دهند تا دفتردار صیغه طلاق را جاری کند.

مراحل ثبت طلاق توافقی بدون حضور زوجین

  • ثبت درخواست طلاق توافقی از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی
  • اخذ کد رهگیری
  • انتخاب شعبه و دادگاه
  • مشورت و راهنمایی گرفتن از وکیل در تمامی مراحل اولیه

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی بدون حضور زوجین

  • کپی شناسنامه زوج و زوجه
  • اصل سند ازدواج یا کپی برابر اصل آن
  • رونوشت کارت ملی زوج و زوجه
  • در صورتی که زن وکالت حق طلاق داشته باشد، وکالتنامه طلاق
  • گواهی عدم بارداری زن که باید به تایید پزشکی قانونی و یا سایر مراکز معتبر رسیده باشد
  • در صورتی که زن و مرد در دوران عقد بوده باشند، گواهی سلامت بکارت خانم
  • توافقنامه زن و مرد برای مسائل حقوقی و سایر موارد
  • پرداخت هزینه دادرسی
  • درخواست نامه، طلاق توافقی
  • گواهی عدم سازش زوجین
  • در صورت وجود فرزند، توافق‌نامه درخواست حضانت

وکیل متخصص طلاق

با توجه به انواع طلاق از طرف زوج، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی، قوانین، مقررات و رویه های قضایی دادگاه ها برای طی کردن مراحل طلاق پیچیده و دشوار است. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدام برای طلاق از مشاوره و وکالت وکیل متخصص دادگستری که بر قوانین و مقررات انواع طلاق و قانون خانواده تسلط دارد، بهرمند شوید. سوالات حقوقی خود در مورد طلاق از طرف زوج، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی را با وکلای متخصص گروه حقوقی عدل آرا مطرح نمائید تا بدون حضور زوجین مراحل طلاق در مرجع قضایی انجام شود.

دسته بندی:

خانواده,طلاق,

تاریخ انتشار:

۲۱ / ۰۹ / ۱۴۰۲

نویسنده:

عدل‌آرا

یک پاسخ به “طلاق توافقی بدون حضور زوجین”

  1. فتاحی نیم‌رخ
    فتاحی

    سلام هزینه وکیل و … برای طلاق توافقی بدون حضور زوجه در دادگاه چقدر در میاد کلا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *