بهترین وکیل خانواده چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین وکیل خانواده، وکیل دادگستری است که به دعاوی حقوقی و کیفری مطرح شده در دعاوی خانواده مانند مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، اجرت المثل، شکایت کیفری ترک نفقه و طلاق تسلط و تجربه عملی دارد و بر تمام قوانین و مقررات قانون خانواده و رویه‌های قضایی در دادگاه خانواده آشنایی کامل دارد. بنابراین بهترین اقدام در طرح دعاوی خانواده استفاده از مشاوره و وکالت وکیل متخصص خانواده است. در این مقاله در مورد انواع دعاوی خانواده قابل رسیدگی توسط وکیل خانواده پرداخته شده است.

دعاوی خانواده

با توجه به اهمیت دعاوی خانوادگی در مراجع قضایی و حجم زیاد پرونده‌ها، قانونگذار برای رسیدگی تخصصی به این نوع دعاوی، قانون خانواده را تصویب کرد و رسیدگی به دعاوی مربوطه را در صلاحیت دادگاه خانواده قرار داد. تشکیل دادگاه خانواده اهمیت دعاوی خانواده را مشخص می کند. بنابراین نقش وکیل متخصص خانواده مورد توجه قرار می گیرد.

مهمترین دعاوی خانواده

مهمترین دعاوی خانواده قابل رسیدگی توسط وکیل خانواده به شرح ذیل است که در ادامه هریک جداگانه بررسی شده است:

  • فسخ نکاح
  • مطالبه مهریه، نفقه و اجرت المثل
  • طلاق از طرف زوج
  • طلاق از طرف زوجه
  • طلاق توافقی
  • سلب حضانت، حضانت فرزندان
  • اثبات نسب
  • فوت زوجین و سهم الارث

دادخواست مطالبه مهریه

با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات قانون مهریه قبل از هر اقدام برای طرح دادخواست مطالبه مهریه انتخاب مشاوره و وکالت وکیل خانواده که بر تمام قوانین و مقررات قانون مهریه و رویه‌های قضایی دادگاه خانواده تسلط دارد، بهترین اقدام است. با توجه به ماده 1082  قانون مدنی در عقد ازدواج دائم زن مالک مهریه است و هر نوع تصرف در مال مورد مهریه می‌تواند انجام دهد.

نحوه مطالبه مهریه

 برای مطالبه مهریه می‌توان از طریق صدور اجرائیه از اداره ثبت اسناد و املاک و یا از طریق طرح دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه خانواده اقدام نمود. وکیل متخصص خانواده می‌تواند توقیف اموال مرد و تامین خواسته را از دادگاه تقاضا کند.

انحلال عقد ازدواج

از پرحجم‌ترین پرونده‌ها در دادگاه خانواده دعاوی انحلال عقد ازدواج است که در سه حالت طلاق از طرف زوج، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی صورت می گیرد. هریک از انواع طلاق دارای شرایط قانونی خاص است و در صورتیکه زوجین به این شرایط آشنایی نداشته باشند، در مراحل رسیدگی به پرونده طلاق دچار مشکل و هدر رفتن هزینه‌های دادرسی خواهند شد. بنابراین تمام مراحل طرح دادخواست انحلال ازدواج و طلاق را به وکیل متخصص خانواده بسپارید.

طلاق از طرف مرد

قانونگذار براساس ماده 1133 قانون مدنی، حق طلاق را به مرد واگذار نموده است و مرد هر زمان که اراده کند، می‌تواند با پرداخت تمام حقوق مالی زوجه وی را طلاق دهد. اما برای طلاق باید به دادگاه خانواده مراجعه و تشریفات قانونی طلاق از طرف مرد را انجام دهد تا حکم طلاق صادر شود.

طلاق از طرف زن

قانونگذار در مواد 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی در شرایط خاصی به زن اجازه داده است که دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده مطرح کند. در قانون مدنی شرایط 12 گانه برای طلاق از طرف زوجه تعیین شده است که در صورت تحقق یکی از شروط در سند عقد ازدواج دائم، زن می تواند حکم طلاق خود از دادگاه خانواده را دریافت کند.

طلاق توافقی زوجین

در طلاق توافقی، زوجین برای طلاق در مورد حقوق مالی و تعهدات به توافق می‌رسند و سپس دادخواست طلاق را مطرح می کنند. یکی از تصورات اشتباه در طلاق توافقی این است که به زن مهریه و نفقه تعلق نمی‌گیرد. در صورتیکه این تصور اشتباه است و زوجین در خصوص مهریه، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزندان به توافق می‌رسند. با توجه به اینکه شرایط جدید برای طلاق توافقی در قانون تعیین شده است، از مشاوره و وکالت وکیل خانواده استفاده کنید تا مراحل رسیدگی به پرونده طلاق توافقی کوتاه شود.

دادخواست مطالبه نفقه زوجه و نزدیکان

برای عدم پرداخت نفقه زوجه از طرف مرد ضمانت اجرای حقوقی و کیفری در قانون مشخص شده است. زوجه می‌تواند توسط وکیل خانواده، دادخواست حقوقی مطالبه نفقه در دادگاه خانواده یا شکایت کیفری ترک نفقه را در دادسرا بر اساس شرایط قانونی مطرح کند. همچنین دادخواست مطالبه نفقه فرزندان نیز توسط وکیل خانواده با توجه به شرایط قانونی قابل طرح است.

 دادخواست الزام زوجه به تمکین

در مواردی که زوجه در زندگی مشترک از مرد اطاعت نکند، مرد می‌تواند دادخواست الزام زن به تمکین زن را از دادگاه خانواده توسط وکیل خانواده مطرح کند. تمکین شامل تمکین عام و به معنی حضور زوجه در منزل مرد و تمکین خاص به معنی رابطه زناشویی زوجین است. با توجه به عدم تمکین عام و خاص زوجه، زن ناشزه محسوب و به وی نفقه تعلق نمی گیرد.

ناشزه بودن زوجه

در صورت اثبات ناشزه بودن زن، مرد می‌تواند ازدواج مجدد خود را از دادگاه تقاضا کند. از آنجایی که عدم تمکین باعث عدم تعلق نفقه به زوجه است، برای موفقیت در پرونده بهتر است از وکالت وکیل متخصص خانواده استفاده کنید.

دادخواست ازدواج مجدد مرد

شرایط قانونی برای ازدواج مجدد مرد به شرح ذیل است:

  • ناتوانی زن در رابطه زناشویی
  • عدم تمکین زوجه از مرد و ناشزه بودن
  • ابتلاء زوجه به جنون و بیماری های صعب العلاج
  • محکومیت زوجه به حداقل 5 سال زندان
  • اعتیاد زن
  • عقیم بودن زوجه
  • مفقود الاثر شدن زوجه یا ترک زندگی مشترک

اثبات عقد ازدواج دائم و موقت

در بعضی موارد مرد یا زن ادعای ازدواج دائم یا موقت با شخصی را دارد و سند ازدواج دائم یا موقت صادر نشده است. در این حالت یکی الز طرفین عقد ازدواج را منکر می‌شود. در این مورد می‌توان دادخواست اثبات عقد ازدواج دائم و موقت را از دادگاه خانواده درخواست کرد.

دادخواست استرداد جهیزیه

 در صورتی که به هردلیلی زوجین از یکدیگر جدا زندگی کنند، زن می‌تواند دادخواست استرداد جهیزیه را توسط وکیل خانواده در دادگاه مطرح کند.. بر طبق قانون زن در هر زمان میتواند جهیزیه خود را از منزل مشترک همسر انتقال دهد و مرد نمی‌تواند از انتقال جهیزیه جلوگیری کند.

دادخواست مطالبه خسارت برهم زدن نامزدی

در صورتیکه در دوران نامزدی و قبل از عقد ازدواج دائم طرفین جدا شوند، می‌توانند در خصوص هدایایی که در دوران نامزدی به یکدیگر داده شد، توسط وکیل خانواده دادخواست مطالبه خسارت به دلیل برهم زدن نامزدی را در دادگاه مطرح کنند. با توجه به ماده 1034 قانون مدنی، هدایای نامزدی بعد از برهم زدن قابل استرداد است، زیرا این هدایا به شکل هبه و بخشش واگذار شد.

بطلان عقد ازدواج دائم و موقت

در مواردی که به دلایل غیر قانونی و خلاف شرع مقدس اسلام، ازدواج دائم بین زن و مرد صورت گیرد، می‌توان بطلان عقد ازدواج دائم یا موقت را در دادگاه خانواده مطرح کرد.

 دادخواست حضانت و ملاقات فرزندان

هریک از زوجین می‌توانند حضانت و ملاقات فرزندان خود را از دادگاه خانواده درخواست کنند. براساس قانون، حضانت فرزند دختر و پسر تا 7 سالگی با مادر و از 7 سالگی تا سن بلوغ با پدر است. بنابراین هریک از پدر و مادر می‌توانند در زمان حق حضانت طرف مقابل درخواست ملاقات فرزند را مطرح کنند. حضانت و ملاقات فرزندان شرایط خاصی در قانون دارد که باید برای دادگاه ثابت شود. بنابراین برای حضانت و ملاقات فرزندان از مشاوره و وکالت وکیل خانواده استفاده کنید تا بتوانید حکم حضانت و ملاقات فرزندان را از دادگاه خانواده اخذ کنید.

سلب حق حضانت

در مواردی والدین ادعا دارند که پدر و مادر در زمان دارا بودن حق حضانت فرزندان، شرایط قانونی استفاده از حق حضانت و ملاقات فرزندان را ندارند. بنابراین توسط وکیل خانواده دادخواست سلب و لغو حضانت پدر یا مادر را از دادگاه خانواده درخواست می کنند. وکیل خانواده با اثبات ناتوانی و عدم شایستگی پدر و مادر در زمان حق حضانت فرزندان، حکم سلب حضانت فرزندان را از دادگاه اخذ می کند.

امور مربوط به غایب مفقودالاثر

در بعضی موارد شخص در زمان طولانی غایب است و خبری از زنده بودن یا مرگ وی وجود ندارد و دارای اموالی است. در این حالت خانواده غایب مفقودالاثر توسط وکیل خانواده می توانند دادخواست تصرف موقت اموال غایب و صدور حکم موت فرضی وی را مطرح کنند.

 دادخواست نصب و عزل قیم

اشخاص صغیری که پدر و جد پدری به عنوان ولی قهری ندارند، دادسرا یکی از نزدیکان شخص صغیر را با توجه به مصلحت محجور به عنوان قیم تعیین می کند. در صورتیکه شخص قیم، صلاحیت قیومیت نداشته باشد، می توان دادخواست نصب و عزل قیم را از دادگاه خانواده درخواست کرد.

 دادخواست اثبات و نفی نسب

در مواردی که شخصی مدعی نسبیت خونی، فامیلی با فردی شود، می‌تواند توسط وکیل خانواده دادخواست اثبات و نفی نسب را در دادگاه مطرح کند. با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات اثبات و نفی نسب، انتخاب وکیل متخصص خانواده برای موفقیت در پرونده اهمیت زیادی دارد.

وکیل متخصص خانواده

به دلیل پیچیدگی قوانین و مقررات دعاوی خانواده انتخاب وکیل متخصص خانواده در پرونده های مطالبه مهریه، نفقه و اجرت المثل، طلاق، حضانت فرزندان، اثبات و نفی نسب و استرداد جهیزیه اهمیت زیادی دارد. سوالات حقوقی دعاوی خانواده را با وکلای متخصص گروه حقوقی عدل آرا مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشند.

تاریخ انتشار:

۲۶ / ۰۹ / ۱۴۰۲

نویسنده:

عدل‌آرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *