بهترین وکیل طلاق چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین وکیل طلاق، وکیلی است که بر تمام قوانین و مقررات قانون خانواده و طلاق در قانون تسلط و تجربه دارد و در مراحل رسیدگی پرونده طلاق در دادگاه خانواده باعث کاهش هزینه‌های رسیدگی و کوتاه شدن مدت زمان صدور حکم طلاق خواهد شد. قوانین، مقررات و رویه‌های قضایی طلاق پیچیده است و زوجین نمی‌توانند بدون حضور وکیل دادگستری متخصص طلاق در پرونده  به نتیجه موفقیت آمیز دست یابند. در این مقاله در مورد انواع طلاق و وظایف وکیل طلاق پرداخته شده است.

دادخواست طلاق

طلاق یکی از دعاوی خانواده مطرح شده در دادگاه خانواده است که پیچیدگی‌های خاصی دارد. از آنجایی که برای طلاق از طرف زوجین در قانون شرایط خاصی تعیین شده است، انتخاب وکیل طلاق در مراحل رسیدگی طلاق در دادگاه خانواده مورد توجه قرار می‌گیرد. وکیل طلاق به مسائل و دعاوی خانواده مانند طلاق از طرف زوج، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی دانش و تجربه دارد.

مراحل طرح دادخواست طلاق

 اولین مرحله برای طرح دادخواست طلاق مشاوره با وکیل متخصص طلاق است و سپس وکیل طلاق در سامانه نوبت‌دهی تصمیم طلاق ثبت نام می کند و در تمام جلسات مشاوره، غربالگری و جلسات دادگاه بدون حضور زوجین شرکت می کند.

انواع طلاق در قانون

وکیل طلاق

براساس قانون، طلاق شامل طلاق از طرف زوجه، طلاق از طرف زوج و طلاق توافقی است. در هریک از این طلاق ها باید شرایط قانونی رعایت شود تا حکم طلاق از دادگاه خانواده صادر شود.

مراحل طلاق از طرف مرد

با توجه به ماده 1133 قانون مدنی، حق طلاق با مرد است، اما برای طلاق، مرد باید دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده مطرح کند تا حکم طلاق صادر شود. مراحل طلاق از طرف مرد به شرح ذیل است:

  • تنظیم دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی
  • تعیین جلسه رسیدگی
  • حضور زوج یا وکیل در جلسات رسیدگی دادگاه
  • انتخاب داور برای سازش بین زوجین
  • پرداخت حقوق و تعهدات مالی زوجه شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل و شرط تنصیف دارایی
  • در صورت عدم صلح بین زوجین، صدور گواهی عدم امکان سازش زوجین توسط قاضی
  • حضور مرد یا وکیل وی در مهلت قانونی 3 ماهه در دفتر رسمی طلاق برای اجرای طلاق

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد

  • کپی شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • اصل سند عقد ازدواج دائم و کپی مصدق عقدنامه
  • گواهی عدم بارداری زوجه

طلاق از طرف مرد و مطالبه مهریه

مهریه و شرط تنصیف دارایی از مهمترین موارد مطرح شده در طلاق از طرف مرد است. اگر چه قانونگذار حق طلاق را به مرد داده و هر زمان که بخواهد می تواند زن را طلاق دهد، ولی باید حقوق مالی زوجه شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل دوران زوجیت و شرط تنصیف دارایی را پرداخت کند تا حکم طلاق از طرف دادگاه صادر شود.

طلاق از طرف مرد و شرط تنصیف دارایی

شرط تنصیف دارایی یکی از شروط ضمن عقد ازدواج در سند ازدواج دائم است که مرد با امضای آن در زمان عقد، این شرط را پذیرفته است. براساس قانون، شرط تنصیف دارایی به این معنی است که اگر طلاق از طرف مرد باشد، مرد باید دارایی هایی که در دوران زندگی مشترک به دست آورده، نصف آن متعلق به زوجه است و باید به وی انتقال دهد. اما برای تنصیف دارایی مرد باید شرایطی وجود داشته باشد و اگر طلاق از طرف مرد به دلیل ناشزه بودن زوجه، اعتیاد، بیماری خاص و رابطه نامشروع زن درخواست شود، شرط تنصیف دارایی به زن تعلق نمی گیرد.

مراحل طلاق از طرف زن

بهترین وکیل طلاق

قانونگذار در قانون مدنی ماده 1119، 1129 و 1130 شرایط طلاق از طرف زن را تعیین کرده است. بنابراین زن می تواند با توجه به شرایط قانونی، دادخواست طلاق را در دادگاه خانواده مطرح کند. مراحل طلاق از طرف زن به شرح ذیل است:

  • ابتدا زوجه باید در سامانه تصمیم طلاق ثبت نام کند.
  • بعد از ثبت نام در سامانه طلاق باید در جلسات مشاوره خانواده و غربالگری شرکت کند.
  • بعد از اینکه در جلسات مشاوره شرکت نمود و عدم امکان سازش با مرد، دادخواست طلاق را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند.
  • زوجه در دادگاه خانواده باید دلایل طلاق را که در دادخواست بیان کرده اثبات کند. بنابراین انتخاب وکیل طلاق در مراحل رسیدگی طلاق در دادگاه اهمیت زیادی دارد تا به نتیجه موفقیت آمیز در پرونده رسیده و حکم طلاق از دادگاه صادر شود.
  • بعد از صدور حکم طلاق، زوجه با ارائه آزمایش عدم بارداری به دفتر رسمی طلاق مراجعه و صیغه طلاق اجرا می‌شود.

مراحل طلاق توافقی

در طلاق توافقی روند رسیدگی به دلیل تنظیم توافقنامه زوجین در خصوص مهریه، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزندان مشترک سریعتر است. در طلاق توافقی مانند طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد شرط داوری وجود ندارد و باید زوجین در جلسات مشاوره خانواده و غربالگری شرکت کنند و سپس گواهی عدم سازش صادر شود. اما در این نوع طلاق نیز باید طرح دادخواست طلاق، تعیین جلسات رسیدگی و شرکت در جلسات دادگاه طی شود تا حکم طلاق صادر شود. بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش، رای طلاق توافقی صادر می‌شود.

اعتراض به رای طلاق

براساس قانون آیین دادرسی مدنی، رای طلاق قطعی نیست و زوجین می‌توانند بعد از صدور حکم طلاق در مهلت قانونی از رای، درخواست تجدیدنظر و فرجام خواهی را مطرح کند. مهلت قانونی برای ثبت حکم طلاق و اجرای طلاق در دفتر رسمی طلاق تعیین شده است و بعد از اتمام این مدت رای طلاق ثبت و صیغه طلاق اجرا می‌شود. در صورتی که زوجین در طلاق توافقی حق اعتراض به رای طلاق، شامل تجدیدنظرخواهی، فرجام خواهی را از خود اسقاط کنند، رای طلاق توافقی قطعی می‌شود و می‌توانند با ثبت رای، صیغه طلاق را در دفتر رسمی طلاق اجرا کنند. بنابراین حضور وکیل طلاق در تمام مراحل طلاق توافقی روند رسیدگی صدور حکم طلاق را کوتاه می کند.

هزینه وکیل برای طلاق

نوع خدماتی که وکیل در طلاق برای موکل انجام می‌دهد، متفاوت است. بعد از مشاوره زوجین برای طلاق، قرارداد توافقی بین وکیل و موکل تنظیم می شود. در مواردی که قرارداد وکالت تنظیم نشود و بین وکیل طلاق و موکل وی اختلافی ایجاد شود، حق الوکاله وکیل بر طبق تعرفه قانونی پرداخت حق الوکاله مشخص می‌شود. هزینه وکیل طلاق به شرح ذیل است:

  • مشاوره طلاق زوجین
  • تنظیم لایحه
  • حضور در جلسات رسیدگی در دادگاه بدوی و تجدید نظر از رای طلاق
  • شرکت در جلسات مشاوره خانواده و غربالگری
  • ثبت طلاق در دفتر طلاق و ازدواج به وکالت از زوجین

مشاوره طلاق

مشاوره طلاق

در هریک از انواع طلاق از طرف زوج، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی باید شرایط قانونی رعایت شود. در طلاق از طرف زوج، مرد باید تمام حقوق مالی زن شامل مهریه، نفقه و اجرت المثل را پرداخت کند تا حکم طلاق از دادگاه صادر شود. همچنین در طلاق از طرف زوجه نیز باید شرایط 12 گانه در سند عقد ازدواج دائم محقق شود تا زن دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه کند و در طلاق توافقی زوجین در مورد مهریه، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزندان توافق می کنند. بنابراین انجام مشاوره طلاق زوجین برای آگاهی از حق و حقوق قانونی زوجین اهمیت زیادی دارد.

تنظیم لایحه برای طلاق

در بعضی موارد زوجین برای طلاق با یکدیگر توافق می کنند. در این حالت بهتر است زوجین در مورد حقوق مالی و تعهدات خود، تنظیم مفاد توافق نامه طلاق توافقی را به وکیل متخصص طلاق بسپارند تا با توجه به تخصص و مهارت در زمینه قوانین و مقررات طلاق، توافق نامه تنظیم شود.

مزایای وکیل طلاق طلاقی

انتخاب وکیل متخصص طلاق در طلاق توافقی امری ضروری است و نیازی به حضور زوجین در مراحل طلاق در دادگاه نیست. ابتدا وکیل طلاق دادخواست طلاق را ثبت می کند و در جلسه مشاوره خانواده و دادگاه باید حضور داشته باشد. در بسیاری موارد زوجین تمایل ندارند در دادگاه یا دفتر طلاق با یکدیگر روبرو شوند و انتخاب وکیل بهترین اقدام است.

مراحل طلاق توسط وکیل طلاق

  • مشاوره حقوقی با وکیل طلاق
  • طرح دادخواست طلاق
  • تعیین جلسه رسیدگی
  • حضور در جلسات رسیدگی
  • پیشنهاد صلح و سازش زوجین
  • آزمایش بارداری
  • صدور گواهی عدم امکان سازش
  • صدور رای طلاق
  • اجرای صیغه طلاق در دفترخانه طلاق

وکیل متخصص طلاق عدل آرا

انتخاب وکیل متخصص طلاق در پرونده های طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات قانون طلاق اهمیت زیادی دارد. گروه حقوقی عدل آرا در دپارتمان حقوقی خانواده دارای وکلای متخصص و مجرب طلاق است. وکیل طلاق در عدل آرا تمام مراحل طلاق از طرح دادخواست و ثبت نام در سامانه طلاق، صدور گواهی عدم امکان سازش زوجین، جلسات رسیدگی و اجرای طلاق در دفترخانه را انجام می‌دهد. سوالات حقوقی در مورد انواع طلاق و شرایط طلاق از طرف زوج و زوجه و طلاق توافقی را با وکلای متخصص طلاق گروه حقوقی عدل آرا مطرح کنید.

دسته بندی:

خانواده,طلاق,

تاریخ انتشار:

۲۶ / ۰۹ / ۱۴۰۲

نویسنده:

عدل‌آرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *