حقوق ورزشی چیست و  مهمترین قوانین در حقوق ورزش کدامند؟

حقوق ورزشی شامل قوانین و مقررات مربوط به فعالیت‌های ورزشی، ورزشکاران، سازمان‌های ورزشی و دعاوی حقوقی و کیفری در حوزه ورزش است. حقوق ورزشی یکی از حوزه های حقوقی مستقل و خاص در کشور است. در این حقوق، آرای قضایی مختلف و قوانین و مقررات مربوط به ورزش، باعث ایجاد شکل گیری حقوق مستقل و خاصی در صنعت ورزش شده‌است. حقوق ورزشی یکی از شاخه‌های جدید حقوقی براساس قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی و قوانین اداری است.

موضوعات مربوط به حقوق ورزشی

مهمترین موضوعات در حقوق ورزشی به شرح ذیل است:

-قراردادها در حقوق ورزشی

-قوانین و مقررات قانون کار

-قوانین و مقررات قانون ضد انحصار

-قانون مسئولیت مدنی

-قانون اساسی

-حقوق مالکیت فکری و معنوی

-قانون رسانه و مطبوعات

-قانون بین الملل

-قانون شرکت‌ها

-قانون حقوق مصرف کننده و تجارت

-قانون مالیاتی

-قوانین کیفری

قراردادها در حقوق ورزشی

قراردادها نقش مهم و کلیدی در حقوق ورزشی دارد. اما اصول کلی قوانین و مقررات، در اجرا و تفسیر قراردادهای انفرادی ورزشکاران، مربیان، قراردادهای بازاریابی و اسپانسرینگ و قراردادهای اجاره مکان‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حقوق ورزشی

قوانین مرجع حقوق ورزشی

قوانین و مقررات مرجع حقوق ورزشی شامل موارد ذیل است:

-قانون اساسی

-قوانین ورزشی

-قوانین و مقررات تشکل های غیرانتفاعی

-آیین‌نامه‌های انضباطی

-آیین‌نامه‌های فدراسیون‌ها و سازمان‌های ورزشی

منابع بین المللی حقوق ورزشی

مهمترین منابع بین المللی حقوق ورزشی به شرح ذیل است:

-کنوانسیون بین المللی منع دوپینگ

-کنوانسیون ضد دوپینگ اروپا

-منشور اروپایی ورزش

-بیانیه اتحادیه اروپا در مورد ورزش

مقررات حاکم بر حقوق ورزشی

-قواعد بازی

-اصول اخلاقی در ورزش

-حقوق بین‌الملل ورزشی

-حقوق فراملی در ورزش

قانون کار در حقوق ورزشی

در بسیاری از رشته‌های ورزشی، وجود اتحادیه‌های کارگری و قانون کار باعث تاثیرات چشمگیری در روابط کاری در حوزه ورزشی شده‌است. قانون کار در مذاکرات دسته‌جمعی، قراردادهای استخدامی ورزشکاران و بازیکنان تیم‌های ورزشی، دعاوی اعتصاب و تعطیلی لیگ‌های ورزشی کاربرد زیادی دارد.

قانون ضد انحصار در حقوق ورزشی

حقوق ضد انحصار تاثیر زیادی در روابط ورزشی داشته و قدرت مالکان باشگاه‌ها را کاهش داده‌است. موضوعات مهمی مانند ضد انحصاری بودن لیگ‌ها، محدودیت در پخش تلویزیونی بازی‌های ورزشی است.

قانون مسئولیت مدنی در حقوق ورزشی

مسئولیت مدنی در حوزه ورزشی نیز اعمال می‌شود. با توجه به ماهیت خاص حوزه ورزشی، اعمال قواعد مسئولیت مدنی در بعضی موارد در ورزش دشوار و پیچیده است. مهمترین مباحث مسئولیت مدنی در حوزه ورزشی شامل نظریه خطر، مسئولیت سازندگان تجهیزات ورزشی معیوب، استاندارد احتیاط متعارف، مسئولیت در برابر تماشاگران و مسئولیت پزشکی در ورزش است. براساس ماده یک قانون مسئولیت مدنی، هر شخصی که عمدی یا به دلیل بی احتیاطی جان و سلامتی افراد را به خطر اندازد و باعث ایجاد صدمات بدنی شود، مسئول جبران خسارت مادی و معنوی شخص زیان‌دیده است. بنابراین هر نوع صدمه به دیگران در حوادث ورزشی، این قانون حاکم است.

قانونی بودن جرم در حقوق ورزشی

براساس اصل قانونی بودن جرم و مجازات، اصل بر جرم نبودن است، مگر قانون عمل انجام شده را جرم تلقی کند. همچنین براساس ماده 158 قانون مجازات اسلامی، حوادثی که در ورزش اتفاق می افتد، با توجه به ضوابط و شرایط خاصی جرم نیست. در این ماده شخص مرتکب حوادث ورزشی را شخص ورزشکار بیان نکرده است و می توان نتیجه گرفت که طرفین فعالیت های ورزشی، افرادی غیر از ورزشکاران نیز هستند. اما هر نوع ضرب و شتم و فحاشی ورزشکاران در عملیات ورزشی جرم عادی است و برطبق قانون مجازات اسلامی مجازات تعیین می شود.

مقررات ورزشگاه ها در حقوق ورزشی

مقررات ورزشگاه ها در خصوص وسایل ورزشی اعمال می شود. مثال براساس قانون چهارم در فوتبال درمورد وسایل ورزشی ورزشکاران بیان شده که پل های کفش باید جنس آلومینیوم، لاستیک یا پلاستیک با پهنای کمتر از7/12 میلی متر باشد. بنابراین در صورتیکه استوک های فلزی با قطر کمتر و ارتفاع بیشتر باعث صدمه شود، ورزشکار مسئول جبران خسارت به دلیل نقض مقررات ورزشگاه است.

قانون اساسی در حقوق ورزشی

قوانین مهمی مانند تبعیض جنسیتی و نژادی، کنترل دوپینگ، مالیات، منع معلولیت، اصل آزادی بیان و حفظ حریم خصوصی بر اساس اصول قانون اساسی، تاثیر زیادی در حقوق ورزشی دارد.

قواعد بازی در حقوق ورزشی

قوانین و قواعد خاص در هر رشته ورزشی متفاوت است و توسط فدراسیون بین‌المللی رشته مربوط تعیین می‌شود. این قوانین و قواعد هر رشته ورزشی، هسته اصلی ورزش را تشکیل می‌دهد.

حقوق ورزشی

اصول اخلاقی در حقوق ورزشی

اصول اخلاقی در حقوق ورزشی شامل درستکاری و بازی جوانمردانه است. این اصول اخلاقی قواعد فنی و رسمی نیستند، اما زمانی که تصمیمات ورزشی در مراجع قضایی مورد اختلاف قرار گیرد، می‌توان به این اصول اخلاقی در ورزش استناد کرد.

حقوق بین‌المللی در ورزش

حقوق بین‌الملل در ورزش، اصول کلی حقوقی است که با تضمین دادرسی عادلانه در رشته‌های ورزشی ایجاد می‌شود.

حقوق فراملی در ورزش

حقوق فراملی در ورزش، شامل قوانین و مقررات مربوط به فدراسیون‌های بین المللی ورزشی برای ایجاد قرارداد خصوصی است.

وکیل امور ورزشی

فعالیت وکیل دادگستری در حوزه حقوق ورزشی، بسیار متنوع است. از آنجایی که حقوق ورزشی شاخه‌های مختلفی از موضوعات حقوقی را شامل می‌شود، وکیل امور ورزشی، حقوقدان عمومی است. مهمترین خدمات وکیل امور ورزشی به شرح ذیل است:

-نماینده ورزشکاران

-اخذ قرارداد با باشگاه‌ها و لیگ‌های ورزشی

-تهیه و تنظیم قراردادهای ورزشی

وکیل امور ورزشی به عنوان نماینده ورزشکاران

یکی از مهمترین وظایف وکیل امور ورزشی، نماینده ورزشکاران در اخذ قراردادهای ورزشی است. نماینده ورزشکاران وظایفی مانند سرمایه‌‌گذاری، برنامه‌ریزی مالی و مالیاتی، مدیریت دارایی ورزشکاران و تنظیم قراردادهای تبلیغاتی ورزشکاران است.

وکیل امور ورزشی به عنوان نماینده مربیان ورزشی

یکی از خدمات مهم وکیل امور ورزشی، ارائه خدمات حقوقی در خصوص اخذ قراردادهای تبلیغاتی، قراردادهای استخدامی، مسائل انضباطی و حل اختلافات مربیان با باشگاه‌ها و لیگ های ورزشی است.

وکیل امور ورزشی و مشاوره حقوقی ورزشی

وکیل امور ورزشی به مربیان و ورزشکاران در زمینه قراردادهای بازیکنان، مربیان، تنظیم قراردادهای اجاره مکان‌های ورزشی، قراردادهای رسانه‌ای و بازاریابی، تفسیر قراردادهای جمعی،شکایت انضباطی مشاوره حقوقی ارائه می‌دهد.

وکیل امور ورزشی و نماینده مکان‌های ورزشی

وکیل امور ورزشی به عنوان نماینده مکان‌های ورزشی، بر قراردادهای اجاره باشگاه‌ها و لیگ‌های ورزشی با تیم‌های ورزشی، پیمانکاران و تامین‌کنندگان نظارت می‌کند.

وکیل امور ورزشی عدل آرا

حقوق ورزشی یکی از شاخه‌های خاص و مستقل حقوقی است. قراردادها یکی از مهمترین موضوعات در حقوق ورزشی است که شامل تفسیر و اجرای قراردادهای ورزشکاران، مربیان در رشته‌های ورزشی مختلف است. بنابراین ورزشکاران و مربیان قبل از هر اقدام برای تنظیم هر نوع قرارداد ورزشی با وکلای متخصص امور ورزشی گروه حقوقی عدل آرا مشورت کنید تا بهترین نتیجه را در اخذ قرارداد ورزشی کسب کنید.

دسته بندی:

دسته‌بندی نشده,

تاریخ انتشار:

۱۳ / ۰۴ / ۱۴۰۳

نویسنده:

عدل‌آرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *