بهترین وکیل متخصص قرارداد کیست؟

بهترین وکیل قرارداد، وکیل دادگستری است که در زمینه تنظیم قراردادها برای امور تجاری و غیر تجاری شرکت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص، تخصص و تسلط کامل دارد. مهمترین مرحله از رابطه قراردادی در معاملات، نحوه تنظیم  متن قرارداد است. در بسیاری موارد نقص محتوا و نداشتن تخصص حقوقی در تنظیم قرارداد، باعث اختلاف بین طرفین و مراجعه به دستگاه قضایی یا داوری می‌شود. تنظیم قرارداد توسط وکیل متخصص قراردادها تخلف و سوء استفاده از نقص محتوای مفاد قرارداد را کاهش می‌دهد. در این مقاله در مورد تنظیم قرارداد توسط وکیل امور قراردادها پرداخته شده است.

قرارداد چیست؟

توافقی که به صورت کتبی یا شفاهی بین دو یا چند نفر انجام می‌شود، قرارداد می گویند. بر طبق قرارداد طرفین یا یکی از آنها  تعهد به انجام امر یا معامله‌ای می کنند. براساس قانون مدنی ماده 10 هر توافقی که بین افراد در قراردادها به وجود می‌آید، در صورتی که منع قانونی نداشته باشد، اعتبار دارد. اختلافات بین طرفین قرارداد در مورد تفسیر مفاد قرارداد و فسخ قرارداد، باعث طرح دعوای حقوقی و در بعضی موارد شکایت کیفری خواهد شد. بنابراین تنظیم قرارداد بر طبق قانون امری ضروری است.

تنظیم قرارداد

در تنظیم قرارداد باید شرایط و مقررات بین طرفین در معامله تعیین شود. شرایط معامله شامل قیمت مورد معامله، شرایط پرداخت، شرایط خرید و فروش و تاریخ تحویل مورد معامله است.

عقود در قانون

بسیاری از افراد تصور می کنند که عقد و قرارداد یکی است. در صورتی که بر اساس ماده 183 قانون مدنی در عقد یک یا چند نفر در قبال چند نفر دیگر انجام امری را تعهد می کنند. از نظر حقوق خصوصی تفاوت بین عقد و قرارداد وجود دارد. عقد شامل توافقاتی است که شرایط اجرا و چگونگی انعقاد آن در قانون مدنی مشخص شده است که به این عقود، عقود معین گفته می‌شود. عقود معین شامل عقد وکالت، عقد ضمان، مزارعه، مضاربه، عقد بیع و عقد اجاره است که هر یک دارای احکام خاصی هستند.

قرارداد در قانون

قرارداد، شامل توافقاتی است که در قانون نحوه انعقاد و شرایط اجرای آن تعیین نشده است و تا وقتی که این توافقات برخلاف قانون نباشد، دارای اعتبار و قابل استناد است. همچنین دعاوی قراردادها شامل اختلاف در مورد الزام به انجام تعهد قرارداد، پرداخت خسارت به دلیل عدم پایبندی به متن قرارداد، انحلال قرارداد به وسیله انفساخ، فسخ و ابطال قرارداد است که از طریق محاکم قضایی و داوری قابل رسیدگی است.

نکات مهم در تنظیم قرارداد

  • قانونگذار براساس کتب فقهی، عقود، شرایط و احکام خاص آن را تعیین کرده است. در صورتیکه عقدی انعقاد یابد و نام آن نوشته نشود، عقد صحیح است و اگر هیچ یک از شرایط عقود را نداشته باشد، براساس ماده 10 قانون مدنی، درست و لازم الاجرا است. بنابراین داشتن عنوان یکی از شرایط صحت قراردادها نیست و اگر برخلاف قانون نباشد، صحیح است.
  • در صورتیکه قرارداد و عقدی انعقاد یابد و عنوان نیز داشته باشد ولی شرایط عقد بر طبق قانون رعایت نشده باشد، عقد صحیح است. بر طبق قانون مدنی، هر معامله بین طرفین صورت گیرد، حمل بر درستی است، مگر خلاف قانونی آن اثبات شود.
  • در بعضی موارد نام قرارداد عنوان دیگری است ولی ارکان قرارداد با یکی از عقود مطابقت دارد. بنابراین محتوای متن قرارداد مهم است. کلیه قراردادها و عقود بین طرفین چه با عنوان یا بدون عنوان براساس ماده 10 قانون مدنی، صحیح و لازم الاجرا است.
  • عقد کتبی یا شفاهی صحیح است. قرارداد شفاهی را می توان با اقرار طرفین، شهادت شهود و دلایل دیگر اثبات نمود. قرارداد میتواند رسمی یا عادی تنظیم شود.

پرکاربردترین قراردادها

قراردادها بر اساس آثار حقوقی و موضوع قرارداد تقسیم بندی می‌شوند. برای تنظیم قرارداد باید در مورد قوانین مربوط به موضوع قرارداد تسلط و آگاهی داشت. مهمترین قراردادها به شرح ذیل است:

تنظیم قرارداد تجاری

انواع قرارداد خرید و فروش، قرارداد حمل و نقل داخلی و بین المللی، قرارداد حق العمل کاری، قرارداد صادرات و واردات، انتقال سهم شرکت‌ها، کارگزاری، فروش اقساطی، قرارداد لیزینگ، قرارداد اجاره به شرط تملیک، قرارداد بیمه، قرارداد خرید و فروش زمین، فرانشیز.

تنظیم قرارداد مشارکت

قرارداد مشارکت کاری، قرارداد مشارکت سرمایه گذاری، قرارداد مشارکت مدنی و تجاری.

تنظیم قرارداد ملکی

قرارداد مشارکت در ساخت ملک، خرید و فروش ملک، قرارداد مبایعه نامه، قولنامه، اجاره نامه، قرارداد پیش فروش ساختمان، قرارداد سرقفلی،قرارداد اجاره مال و زمین وقفی، قرارداد صلح عمری و منافع، قرارداد معاوضه ملک، قرارداد رهن مال غیر منقول، قرارداد مزارعه.

تنظیم قرارداد پیمانکاری و عمرانی

قرارداد پیمانکاری، قرارداد شرایط عمومی پیمان، قرارداد شرایط خصوصی پیمان، قرارداد بازسازی و نوسازی ملک، قرارداد پیمان مدیریت، قرارداد مقاطعه کاری، قرارداد کنترات، قرارداد مدیریت پیمان.

تنظیم قرارداد ساختمانی

قرارداد گودبرداری، تخریب، قرارداد نیلینگ، قرارداد فونداسیون، قرارداد اجرای بتن، قرارداد جوشکاری، نقاشی ساختمان، نقشه کشی، قرارداد سنگ کاری، سفت کاری، برق کشی ساختمان، قرارداد طراحی نمای داخلی و خارجی ساختمان.

تنظیم قرارداد مالی

قرارداد مضاربه، قرارداد بورس، قرارداد ضمان، قرارداد اسپانسری، قرارداد تامین مالی، قرارداد فاینانس و یوزانس.

تنظیم قرارداد کاری

قرارداد کار موقت، قرارداد مدیر فروش، مسئول فنی، بازاریاب، قرارداد سرویس و پشتیبانی، قرارداد وکالت کاری، قرارداد جعاله.

تنظیم قرارداد تخصصی

قرارداد مشاوره، وکالت، قرارداد خدمات مهندسی، نظارت، قرارداد مهندس ناظر، قرارداد مهندس مشاور.

تنظیم قرارداد رایانه ای

قرارداد برنامه نویسی، طراحی سایت، قرارداد مدیر سایت، طراحی و فروش نرم افزار، قرارداد طراحی و پشتیبانی شبکه.

تنظیم قرارداد حقوق مولف

قرارداد انتشار حقوق مولف، انتقال حقوق مولف، قرارداد ترجمه، قرارداد واگذاری حق مولف نرم افزار فیلم، آهنگ و موزیک، قرارداد سفارش اثر.

تنظیم قرارداد حقوق صنعتی

قرارداد واگذاری حق اختراع مخترع، قرارداد استفاده از علائم تجاری، قرارداد طراحی صنعتی، قرارداد لیسانس.

تنظیم قرارداد واگذاری مجوز و امتیاز

قرارداد واگذاری مجوز، قرارداد مجوز پیمانکاری، قرارداد حق عضویت تعاونی، قرارداد واگذاری امتیاز.

تنظیم قرارداد ورزشی

قرارداد مسابقات ورزشی، قرارداد بازیکنان ورزشی، قرارداد انتقال بازیکن ورزشی.

تنظیم قرارداد حقوق انسانی

قرارداد ازدواج دائم و موقت، قرارداد اجاره رحم

مراحل تنظیم قرارداد با وکیل قراردادها

  • دریافت مشاوره حضوری یا تلفنی از وکیل قرارداد، توضیح جزئیات و موضوع قرارداد
  • درخواست تنظیم قرارداد توسط موکل
  • بررسی و تنظیم نهایی متن قرارداد به شکل حرفه ای و تخصصی
  • اصلاح احتمالی متن قرارداد بعد از ارائه به طرف مقابل قرارداد و اعمال تغییرات

ویژگی وکیل قراردادها

برای تنظیم قرارداد باید با قوانین و مقررات که در حال تغییر هستند، تسلط و آگاهی کامل داشت. بنابراین وکیل متخصص قراردادها وکیلی است که بر تمام قوانین، مقررات عقود و قراردادهای تجاری و غیر تجاری تسلط دارد. تنظیم قرارداد امری تخصصی است که بسیاری از شرکت های بزرگ تجاری و غیر تجاری تهیه و تنظیم قرارداد را به وکیل متخصص قراردادها واگذار می کنند تا دچار مشکلات بعدی به دلیل نقص مفاد قرارداد نشوند.

مزایای استفاده از وکیل قراردادها

  • پیشگیری از عدم انجام تعهد در قرارداد: در این حالت وکیل قرارداد با تعیین ضمانت اجرای مناسب در متن قرارداد، از عدم انجام تعهد طرفین قرارداد پیشگیری می کند.
  • موفقیت در مراجع قضایی:  در صورت اختلاف و رسیدگی پرونده در مرجع قضایی یا داوری به دلیل تنظیم قرارداد تخصصی و با کیفیت، وکیل طرف مقابل نمی‌تواند در دادگاه دفاع کند.
  • صرفه جویی در هزینه: در صورتی که قرارداد حرفه‌ای و تخصصی تنظیم شود، از خسارت‌های مالی و هزینه‌های جانبی مانند هزینه دادرسی در دادگاه جلوگیری می کند.
  • پیشگیری از تعبیر و تفسیر متن قرارداد: تنظیم قرارد توسط وکیل متخصص قراردادها باعث می‌شود از تفسیر متن قرارداد در صورت ابهام جلوگیری و باعث شفافیت مفاد قرارداد می‌شود.

داوری در قراردادها

در صورتیکه در متن قرارداد ارجاع اختلاف به داوری پیشنهاد شود، هزینه کمتری نسبت به حل اختلاف در دادگاه دارد. در بسیاری از دعاوی قراردادها مراجعه به داوری برای حل و فصل اختلاف رسیدن به نتیجه را تسریع می کند. بهترین اقدام برای حل و فصل اختلافات قراردادی، انتخاب وکیل امور قراردادها به عنوان داور طرفین قرارداد است. زیرا وکیل قرارداد بر تمام قواعد خصوصی و به روز قراردادها تسلط دارد و می‌تواند بهترین تفسیر از متن قرارداد را ارائه کند.

تنظیم قرارداد آنلاین

با گسترش تکنولوژی هر شخصی در هر جای کشور می تواند برای تهیه و تنظیم قرارداد با وکیل متخصص قرارداد به صورت آنلاین مشورت کند و از خدمات تنظیم قرارداد آنلاین در گروه حقوقی عدل آرا به شرح ذیل بهرمند شود.

  • مشاوره حقوقی در مورد موضوع و تفسیر قراردادها
  • تنظیم متن قرارداد
  • وکالت دعاوی مربوط به اختلافات قراردادی
  • داوری در اختلافات قراردادی

وکیل متخصص قراردادها

با توجه به اهمیت تنظیم قرارداد تخصصی و کاهش هزینه‌های حل اختلاف در قراردادها برای مراجعه به دادگاه و داوری، انتخاب مشاوره و وکالت وکیل متخصص قراردادها امری ضروری است. در حوزه تخصصی قراردادها در گروه حقوقی عدل آرا، خدمات حقوقی تنظیم قراردادها و داوری اختلافات تجاری و حقوقی به شرکت‌های تجاری، غیر تجاری و اشخاص ارائه می‌شود. سوالات حقوقی در مورد تنظیم انواع قراردادها شامل قراردادهای عادی، قرارداد مشارکت در ساخت و قرارداد پیمانکاری را با وکلای متخصص گروه حقوقی عدل آرا مطرح کنید تا از اختلافات قراردادی در آینده پیشگیری کنید.

دسته بندی:

حقوق قراردادها,

تاریخ انتشار:

۲۶ / ۰۹ / ۱۴۰۲

نویسنده:

عدل‌آرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *