وکیل تعزیرات چه ویژگی‌هایی دارد؟

وکیل تعزیرات با تسلط بر قوانین و مقررات تعزیرات در دعاوی تعزیرات که در سازمان تعزیرات حکومتی مطرح می‌شود، وکالت پرونده ها را بر عهده می گیرد. بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از قوانین و مقررات تعزیرات، توانایی دفاع در پرونده های تعزیراتی را ندارند و دچار مشکلات زیادی می‌شوند. بنابراین انتخاب وکیل تعزیرات در دعاوی مطرح شده در سازمان تعزیرات حکومتی اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله در مورد دعاوی تعزیرات و وظایف وکیل تعزیرات پرداخته شده است.

تخلفات در تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی یکی از مراجع اختصاصی است که به تخلفات اقتصادی، بهداشتی و صنفی رسیدگی می کند. در تعزیرات حکومتی در خصوص تخلفاتی مانند کم فروشی، گرانفروشی، احتکار،عرضه کالا خارج از شبکه توزیع، عدم صدور فاکتور فروش، عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری، عدم اجرای تعهدات واردکنندگان کالا در تعهدات ارزی، نداشتن پروانه کسب و فروش اجباری مجازات‌هایی تعیین شده است.

تخلفات صنفی تعزیرات

تخلفات صنفی، تخلفات مربوط به صنف تولید، فروش،توزیع کالا و خدمات شامل گرانفروشی،کم فروشی،احتکار،  تقلب و درج نکردن قیمت است.

تخلفات درمانی تعزیرات

تخلفات در زمینه پزشکی و درمانی شامل ایجاد مطب بدون پروانه، عدم پذیرش بیمار در بیمارستان، اخذ مبلغ بیشتر از تعرفه از بیمار، فعالیت افراد بدون صلاحیت حرفه‌ای در موسسات پزشکی است.

تخلفات دارویی تعزیرات

تخلفات در تولید و توزیع دارو شامل فروش دارو بدون پروانه ساخت و بدون مجوز، تاسیس داروخانه بدون پروانه، فروش‌دارو در داروخانه بدون مسئول فنی، گرانفروشی، نگهداری داروی فاسد، فروش داروی فاسد، عرضه کالای غیر دارویی و بهداشتی در داروخانه و تعطیلی غیرمجاز داروخانه است.

تخلفات بهداشتی تعزیرات

تخلفات در امور بهداشتی و آرایشی شامل تولید مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی بدون پروانه، درج نکردن مشخصات بهداشتی روی کالا، فروش و عرضه کالای بدون پروانه ساخت و رعایت نکردن ضوابط بهداشتی است.

گران فروشی در تعزیرات

گران فروشی شامل عرضه کالا و خدمات به قیمت بیشتر از نرخ تعیین شده توسط مرجع رسمی و اجرا نکردن مقررات قیمت گذاری است. مجازات گرانفروشی شامل جریمه نقدی، تذکر کتبی، تشکیل پرونده، لغو پروانه کسب واحد متخلف، تعطیلی واحد و نصب پارچه گران فروشی واحد است که با توجه به مبلغ و مرتبه تخلف تعیین شده است.

کم‏فروشی و تقلب در تعزیرات

در صورتیکه در عرضه کالا و خدمات، کیفیت و کمیت کالا از میزان خریداری شده برمبنای نرخ مرجع رسمی کمتر باشد، تقلب و کم فروشی صورت گرفته است. مجازات کم فروشی و تقلب براساس میزان و مراتب تخلف مانند تخلفات گرانفروشی اعمال می‌شود.

قاچاق کالا و ارز

قاچاق کالا و ارز شامل نقض قانونی در ورود و خروج کالا و ارز است. قاچاق کالا شامل قاچاق ارز، قاچاق کالا، قاچاق ماینر، قاچاق سوخت، قاچاق حیوانات و قاچاق دارو است.

احتکار در تعزیرات

احتکار شامل نگهداری کالا به شکل عمده و جلوگیری از عرضه کالا بعد از اعلام ضرورت عرضه توسط دولت با هدف گران فروشی و ضرر به جامعه است.

مجازات احتکار در قانون

در ماده یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مجازات احتکار به شرح ذیل است:

  • در مرتبه اول، الزام به فروش کالای احتکار شده و جریمه نقدی معادل پنجاه درصد قیمت روز کالای احتکاری است.
  • در مرتبه دوم، الزام به فروش کالای احتکاری، جریمه نقدی دو برابر قیمت روز کالای احتکاری و نصب تابلو در محل واحد متخلف به مدت یکماه است.
  • در مرتبه سوم، الزام به فروش کالای احتکار شده، جریمه نقدی معادل 5 برابر قیمت روز کالای احتکاری، نصب تابلو در محل واحد متخلف، تعطیلی واحد متخلف به مدت یک ماه است.

رسیدگی به تخلفات در تعزیرات

براساس ماده 18 آیین نامه تعزیرات حکومتی، شعبه بدوی تعزیرات حکومتی به شرح ذیل به تخلفات رسیدگی می کنند:

  • گزارش اعلامی از ماموران سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت کالاها
  • گزارش اعلامی سازمان بازرسی کشور و کلیه مراجع دولتی، انتظامی و قضایی
  • شکایت اعلامی از شخص حقیقی و حقوقی در تخلفات تعزیراتی
  • اطلاعات، اخبار و گزارش مردمی در مورد تخلفات تعزیراتی

شعب بدوی و تجدید نظر تعزیرات

در ماده 20، 21 و 22 آیین نامه سازمان تعزیرات، رای صادره از شعب بدوی و تجدیدنظر تعزیرات باید براساس مواد قانونی و مستند باشد و موارد مورد استناد در رای ذکر شود. مقدمه آرای صادره شامل گزارش کار و شرح تفصیلی تخلفات است. رای شعب بدوی تعزیرات تا یک میلیون ریال جریمه نقدی، قطعی و نسبت به مازاد یک میلیون ریال، قابل تجدیدنظرخواهی است.

روش‌های اعتراض به رای تعزیرات حکومتی

روش‌های اعتراض به تعزیرات حکومتی به شرح ذیل است:

  • واخواهی از رای بدوی تعزیرات حکومتی
  • تجدیدنظرخواهی از رای بدوی تعزیرات حکومتی
  • اعاده دادرسی از رای صادرشده از تعزیرات حکومتی
  • اعتراض به رای تعزیرات حکومتی در دیوان عدالت اداری

حق تجدیدنظرخواهی به رای تعزیرات

براساس ماده 23 آیین نامه تعزیرات حکومتی، اشخاص ذیل حق تجدیدنظرخواهی نسبت به رای تعزیرات را دارند:

  • اعتراض به رای بدوی تعزیرات توسط شاکی خصوصی در پرونده تعزیرات با توجه به حکم برائت متهم
  • اعتراض به رای بدوی تعزیرات توسط کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات در استان و شهرستان
  • اعتراض به رای بدوی تعزیرات توسط رئیس سازمان تعزیرات حکومتی
  • اعتراض به رای بدوی تعزیرات توسط رئیس سازمان بازرسی و نظارت

صدور رای در شعب بدوی تعزیرات

براساس ماده 27 آیین نامه تعزیرات حکومتی، بعد از استماع دفاعیات متهم در شعب بدوی تعزیرات، تخلفات رسیدگی و رای صادر می شود. دفاع متهم می‌تواند به صورت حضوری در جلسه رسیدگی یا به وسیله ارسال لایحه دفاعیه به شعبه بدوی انجام شود. در صورتی که متهم ده روز بعد از تاریخ ابلاغ اخطاریه در جلسه رسیدگی حاضر نشود یا لایحه دفاعیه ارسال نکند، غیابی رای صادر می‌شود.

مهلت تجدیدنظرخواهی در تعزیرات

براساس ماده 24 آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی، شاکی و محکوم علیه ده روز از تاریخ ابلاغ رای بدوی تعزیرات و سایر اشخاص سه ماه از تاریخ صدور رای بدوی تعزیرات، مهلت تجدید نظر خواهی دارند. همچنین براساس ماده 25 آیین نامه تعزیرات حکومتی، در صورتیکه شعب تجدیدنظر مجازات  تعیین شده در رای بدوی تعزیرات را کمتر از مجازات مقرر در قانون تشخیص دهد، می تواند میزان مجازات را تشدید کند.

اقدامات بعد از قطعیت رای بدوی تعزیرات

براساس ماده 32 آیین نامه تعزیرات حکومتی، محکوم علیه بعد از قطعی شدن رای بدوی تعزیرات، حداکثر ده روز از تاریخ ابلاغ رای برای پرداخت جریمه مهلت دارد. در صورتی که در مهلت قانونی جریمه نقدی واریز نشود، با فروش اموال محکوم علیه به نرخ روز جریمه پرداخت می‌شود. محل کسب محکوم علیه دارای توانایی مالی پرداخت جریمه نقدی تا زمان وصول تعطیل می‌شود.

اجرای حکم رای تعزیرات

براساس ماده 35 آیین نامه تعزیرات حکومتی، در اجرای حکم رای تعزیرات، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان زندان ها، واحدهای ابلاغ و اجرای دادگستری، بانک ها و نیروی انتظامی موظف به همکاری هستند و باید کلیه موارد اجرای آرای تعزیرات حکومتی را مانند آرای قطعی مراجع قضایی فراهم کنند.

معافیت جزای نقدی در تعزیرات

قانونگذار تدابیر حمایتی در تعزیرات حکومتی تعیین کرده است. تدابیر حمایتی در تعزیرات حکومتی شامل موارد ذیل است:

  • معافیت از جزای نقدی تعزیرات
  • قسط بندی جزای نقدی تعزیرات
  • عفو و تخفیف جزای نقدی تعزیرات

شرایط معافیت جزای نقدی تعزیرات

براساس ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری، در صورتی که محکوم علیه قبل از اتمام مهلت تجدیدنظرخواهی،  حق تجدیدنظرخواهی را از خود ساقط کند، از یک چهارم جزای نقدی معاف می‌شود. در تعزیرات حکومتی نیز این بخشودگی اعمال می شود. محکوم علیه ده روز از تاریخ ابلاغ احضاریه اجرای احکام کیفری برای پرداخت جزای نقدی مهلت دارد. در صورتی که محکوم علیه در مهلت قانونی، برای پرداخت جزای نقدی حاضر شود، از بیست درصد جزای نقدی معاف است.

رسیدگی به تخلفات شرکا در تعزیرات

صلاحیت رسیدگی به تخلفات شرکا و معاونین در تخلفات تعزیرات، شعبه رسیدگی کننده به متخلف اصلی است.  به تخلفات متعدد شخص یکجا رسیدگی می شود. در صورتیکه متخلف در حوزه‌های مختلف تخلف کند، تخلفات در حوزه تخلف اشد و اگر تخلفات مختلف یک درجه باشند، در محل اقامت شخص متخلف به تخلف تعزیراتی رسیدگی می‌شود.

مرجع صالح رسیدگی به تخلفات تعزیراتی با جنبه کیفری

براساس ماده 26 آیین نامه تعزیرات حکومتی، در صورتیکه تخلفات تعزیراتی جنبه کیفری داشته باشد، شعب تعزیرات باید به جرم مزبور رسیدگی و رای صادر کند. سپس جرم را به مرجع قضایی صالح اعلام کند. تصمیمات مرجع قضایی در خصوص جرم ارتکابی تعزیری مانع از اجرای مجازات توسط تعزیرات نیست.

وکیل متخصص تعزیرات عدل آرا

 با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات تعزیرات، در دعاوی تعزیرات و تخلفات تعزیرات از وکالت وکیل تعزیرات استفاده کنید. با توجه به تخصصی بودن دعاوی تعزیرات، دپارتمان تعزیرات در گروه حقوقی عدل آرا تشکیل شده است. سوالات حقوقی خود در مورد دعاوی تعزیرات را با وکلای متخصص گروه حقوقی عدل آرا مطرح کنید تا با ارزیابی مدارک و مستندات پرونده، مشاوره حقوقی لازم دریافت شود.

تاریخ انتشار:

۲۶ / ۰۹ / ۱۴۰۲

نویسنده:

عدل‌آرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *