صلاحیت دادگاه خانواده برای رسیدگی به دعاوی خانوادگی

وکالت دعاوی خانوادگی یکی از دعاوی حقوقی در مراجع قضایی به صورت تخصصی در دادگاه خانواده قابل رسیدگی است. بهتر است قبل از هر اقدام برای طرح دعاوی خانوادگی مانند دعوای مطالبه مهریه، نفقه، طلاق مرد از زن و طلاق از طرف زوجه با وکیل متخصص دعاوی خانواده مشورت کنید. دعاوی خانوادگی از جمله دعاوی حقوقی است که رسیدگی به این دعاوی بر طبق تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی است.

دعاوی در صلاحیت دادگاه خانواده

برطبق قانون حمایت خانواده سال 1391 مرجع صالح رسیدگی به دعاوی خانوادگی، دادگاه خانواده است. تشکیل مرجع تخصصی برای دعاوی خانوادگی اهمیت این دعاوی را در مراجع قضایی مشخص می کند. بنابراین برای موفقیت در این نوع پرونده ها باید از مشاوره و وکالت وکیل متخصص دعاوی خانوادگی استفاده نمایید.

مهمترین دعاوی خانوادگی در دادگاه خانواده

-انحلال نکاح و عقد ازدواج

-طلاق به درخواست مرد

-طلاق به درخواست زوجه

-طلاق توافقی

-فوت هر یک از زوجین

-فسخ نکاح و ازدواج

-بطلان عقد نکاح

-بذل مدت

-مطالبه مهریه

-شروط ضمن عقد نکاح و ازدواج

-حضانت و ملاقات فرزندان مشترک

-سلب و لغو حضانت

-مطالبه نفقه زوجه

-مطالبه نفقه نزدیکان و اقارب

-الزام به تمکین زوجه و اثبات نشوز

-مطالبه و استرداد جهیزیه

-مطالبه خسارت ناشی از برهم زدن نامزدی

-تهیه مسکن مستقل

-اثبات واقعه نکاح

-اجرت المثل ایام زوجیت

-دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند

-امورراجع به غایب مفقودالاث

-نسب و عزل قیم

-اثبات و نفی نسب 

-ازدواج مجدد مرد

انحلال نکاح و عقد ازدواج

انحلال نکاح و عقد ازدواج یکی از مهمترین دعاوی خانوادگی است که با پایان دادن عقد ازدواج به روش های مختلف مانند طلاق به درخواست مرد، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی انجام می شود. هریک از روش های انحلال نکاح و عقد ازدواج دارای شرایط خاص قانونی است که در صورتیکه با این شرایط اشنا نباشید دچار مشکلات زیادی در مراحل رسیدگی به پرونده خواهید شد.

طلاق به درخواست مرد

بر طبق ماده 1133 قانون مدنی مرد هر زمان بخواهد می تواند همسر خود را طلاق دهد. اما قبل از هر اقدامی باید به دادگاه خانواده مراجعه و تشریفات لازم را بر طبق قانون برای صدور حکم و اجازه طلاق از دادگاه خانواده به عنوان مرجع صالح قضایی به دعاوی خانوادگی دریافت کند.

طلاق به درخواست زوجه

برطبق قانون طبق شرایط قانونی زوجه می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق را از طرف زوجه مطرح نماید. زوجه باید برای طلاق از طرف زوجه دارای شرایط 12 گانه در سند عقد ازدواج دائم را داشته باشد.

طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از پرونده های حقوقی مطرح شده در دعاوی خانوادگی است که در این نوع طلاق زوجین هر دو برای طلاق با یکدیگر توافق می کنند. بسیاری از افراد تصور می کنند که در طلاق توافقی به زوجه مهریه و نفقه تعلق نمی گیرد. در صورتیکه این تصور اشتباهی است. در طلاق توافقی زوجین در خصوص تعهدات مالی مانند مطالبه مهریه، نفقه،اجرت المثل و حقوق مالی زوجه با یکدیگر توافق می کنند. بر طبق شرایط جدید در قانون برای طلاق توافقی بهتر است از مشاوره و وکالت وکیل متخصص دعاوی خانوادگی استفاده شود تا با صرف کوتاهترین زمان و کمترین هزینه پرونده طلاق توافقی رسیدگی شود.

فوت هر یک از زوجین

با فوت هر یک از زوجین عقد نکاح به شکل قهری انحلال می یابد. در این شرایط هر یک از زوجین می توانند با فوت هر یک از طرفین در خصوص موضوع ارث، مطالبه مهریه، نفقه، عده اقدام نمایند. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدام با وکیل متخصص دعاوی خانوادگی مشورت نمایید و وکالت پرونده حقوقی را به وکیل متخصص بسپارید.

فسخ نکاح و ازدواج

 عقد ازدواج نوعی قرارداد است و مانند هر قراردادی قابل فسخ از طرف هر یک از زوجین است. شرایط فسخ نکاح شامل فسخ به دلیل تخلف از شرایط ضمن عقد و فسخ به دلیل خیارات قانونی است. بنابراین فسخ نکاح و ازدواج نیاز به مشاوره با وکیل متخصص دعاوی خانوادگی دارد تا بتوان به راحتی و بدون سختی حکم فسخ نکاح از دادگاه صادر شود. خیارات قانونی برای فسخ نکاح شامل خیار عیب، خیار تدلیس و خیار تخلف از شرط ضمن عقد ازدواج است.

بطلان عقد نکاح

بطلان عقد نکاح یکی از دعاوی خانوادگی است که در صورتی که عقد ازدواج دائم به دلایل غیرقانونی و مخالف شریعت اسلام انجام شود، می توان تقاضای بطلان عقد نکاح را از دادگاه خانواده درخواست نمود.

بذل مدت

بذل مدت مربوط به انحلال عقد ازدواج موقت است و نیاز نیست که در دادگاه خانواده رسیدگی شود. بنابراین زوجه در عقد ازدواج موقت باید به دفترخانه ازدواج مراجعه و صیغه را جاری و عقد ازدواج موقت پایان یابد.

مطالبه مهریه

مطالبه مهریه یکی از مهمترین و بیشترین حجم پرونده های حقوقی در دادگاه خانواده است که بهترین اقدام برای مطالبه مهریه مشاوره و وکالت وکیل متخصص مهریه است که به تمام قوانین و مقررات مهریه تسلط و تجربه کافی داشته تا بتواند در کوتاهترین زمان ممکن مهریه را از مرد مطالبه و دریافت نماید. بر طبق ماده 1082 قانون مدنی با خواندن عقد ازدواج زن مالک مهریه است و میتواند هر نوع تصرفی در آن انجام دهد.

روش های مطالبه مهریه

 وکیل متخصص مهریه از دو طریق برای مطالبه مهریه اقدام می نماید. اولین طریق مطالبه مهریه مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک کشور و صدور اجرائیه برای وصول مهریه از اموال شوهر و دومین طریق مطالبه مهریه مراجعه به دادگاه خانواده و مطرح نمودن دادخواست مطالبه مهریه از طرف زوجه است. همچنین وکیل متخصص مهریه می تواند تقاضای توقیف اموال و تامین خواسته را از دادگاه خانواده درخواست کند.

مطالبه نفقه زوجه

مطالبه نفقه یکی از حقوق مالی زوجه است که مرد باید به همسر خود پرداخت کند. در صورتی که مرد نفقه زوجه را پرداخت نکند، زوجه می تواند به طرح دادخواست حقوقی مطالبه نفقه از دادگاه نفقه پرداخت نشده را درخواست کند. همچنین در بعضی موارد زوجه می تواند برای مطالبه نفقه دعوای کیفری برعلیه مرد را در دادسرا مطرح کند.

مطالبه نفقه نزدیکان و اقارب

مهمترین دادخواست مطالبه نفقه اقارب و نزدیکان، مطالبه نفقه فرزندان است. در این موارد فرزندان با داشتن شرایط قانونی دریافت نفقه می تواند نفقه خود را از پدر مطالبه نماید و مرجع صالح رسیدگی به دادخواست مطالبه نفقه فرزندان و اقارب دادگاه خانواده است.

شروط ضمن عقد نکاح و ازدواج

عقد ازدواج نوعی قرارداد است که می توان هر شرطی را در سند ازدواج درج نمود و برای تحقق شرط ضمانت اجرا تعیین کرد. یکی از شرایط ضمن عقد ازدواج انتخاب اقامتگاه، محل زندگی با زوجه و حق طلاق است. برای تحقق هر یک از این شروط ضمن عقد ازدواج دائم باید از مشاوره و وکالت وکیل متخصص دعاوی خانواده بهره مند شوید تا در کوتاهترین زمان ممکن بتوانید از ضمانت اجرای این شروط در ضمن عقد ازدواج دائم استفاده نمائید.

الزام به تمکین زوجه و اثبات نشوز

دادخواست الزام به تمکین زوجه و اثبات نشوز یکی از دعاوی خانوادگی مطرح شده در دادگاه خانواده است که زمانی قابل طرح است که زوجه از دستورات مرد در زندگی مشترک اطاعت نمی کند.تمکین زوجه شامل تمکین عام و تمکین خاص است. تمکین عام به معنای حضور زن در منزل انتخابی شوهر و تمکین خاص به معنای داشتن رابطه زناشویی بین زوجین است. در صورتیکه زن از مرد خود تمکین نکند، به ان ناشزه می گویند. به زن ناشزه نفقه تعلق نمی گیرد. در حالت نشوز زوجه مرد می تواند از دادگاه خانواده تقاضای ازدواج مجدد کند.بین تمکین و مطالبه نفقه ارتباط زیادی وجود دارد. بنابراین انتخاب وکیل متخصص خانواده برای موفقیت در پرونده اهمیت زیادی دارد.

مطالبه و استرداد جهیزیه

مطالبه و استرداد جهیزیه یکی از دعاوی خانواده است که در دادگاه خانواده مطرح می شود. جهیزیه اموال و کالاهایی است که زوجه برای زندگی مشترک زناشویی به منزل همسر می آورد. در صورتیکه بنا به هر دلیلی زوجین جدا از یکدیگر زندگی کنند، زوجه هر زمان که بخواهد می تواند جهیزیه خود را به مکان مورد نظر انتقال دهد. در بسیاری موارد مرد از بردن جهیزیه زوجه جلوگیری می کند. در این حالت زوجه می تواند با طرح دادخواست مطالبه و استرداد جهیزیه توسط وکیل دادگستری متخصص در دعاوی خانوادگی جهیزیه خود را مطالبه کند.

مطالبه خسارت ناشی از برهم زدن نامزدی

در بسیاری موارد قبل از عقد ازدواج در دوران نامزدی طرفین از یکدیگر جدا می شوند. در این مورد طرفین می توانند در خصوص خسارت های ناشی از برهم زدن نامزدی و هزینه ها و هدایایی که در مدت نامزدی به طرفین داده شد، از دادگاه خانواده درخواست مطالبه خسارت ناشی از برهم زدن نامزدی را مطرح کنند. هدایایی که در دوران نامزدی بین دو طرف رد و بدل می شود در قالب عقد هبه و بخشش است و برطبق ماده 1034 قانون مدنی امکان استرداد هدایای نامزدی به دلیل برهم زدن نامزدی وجود دارد. مرجع صالح رسیدگی به دادخواست مطالبه خسارت ناشی از برهم زدن نامزدی دادگاه خانواده است.

تهیه مسکن مستقل

مواردی که بیم ضرر جانی ، مالی و ابرو وجود دارد از دادگاه خانواده درخواست کند که شوهر وی مسکن جداگانه برای وی فراهم کند. تهیه مسکن مستقل با توجه به شواهد و مدارک با نظر قاضی است و زوجه در این مدت مستحق نفقه است زیرا نشوز محسوب نمی شود.

اثبات واقعه نکاح

زمانی که زن یا مردی ادعا نمایند که با شخصی عقد ازدواج دائم یا موقت دارند و سند ازدواج برایشان صادر نشده باشد و طرف مقابل وقوع عقد ازدواج را منکر شود،طرف مقابل می تواند اثبات واقعه نکاح را از دادگاه خانواده درخواست کند.

اجرت المثل ایام زوجیت

برطبق ماده 336 قانون مدنی زوجه می تواند بابت کارهایی که در زندگی مشترک در منزل شوهر انجام داده است، دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را به دادگاه خانواده ارائه کند. برای دریافت اجرت المثل ایام زوجیت باید شرایطی وجود داشته باشد که شامل اثبات عدم تبرعی بودن اعمال و کارها در منزل شوهر، اثبات کارهای انجام شده و اثبات عدم دریافت مبلغی برای اعمال و کارهای انجام شده از شوهر در زندگی مشترک است.

حضانت و ملاقات فرزندان مشترک

حضانت و ملاقات فرزندان مشترک یکی از دعاوی خانوداگی است که هریک از زوجین می توانند برای تحقق حق خود با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست حضانت و ملاقات فرزندان مشترک خود را تقاضا کنند.حضانت به معنی نگهداری و مراقبت از فرزندان است . حضانت و نگهداری از فرزند دختر و پسر تا سن 7 سالگی با مادر و بعد از سن 7 سالگی تا سن بلوغ با پدر است. در زمانی که یکی از والدین حضانت فرزندان را دارد، با حکم دادگاه خانواده والدین دیگری می تواند حق ملاقات فرزند را داشته باشد. در بسیاری موارد برای اثبات شرایط حضانت و نگهداری فرزندان مشترک نیاز به مشاوره و وکالت وکیل متخصص حضانت فرزندان به عنوان وکیل خانواده است تا بتواند  حکم حضانت فرزندان را از دادگاه دریافت کند.

سلب و لغو حضانت

در بسیاری موارد هر یک از والدین ادعا می کنند که هریک از پدر و مادر در دوره استحقاق حضانت فرزندان مشترک شرایط قانونی استفاده از این حق را ندارد. بنابراین می تواند با طرح دادخواست سلب و لغو حضانت توسط وکیل متخصص حضانت فرزندان به عنوان وکیل متخصص خانواده از دادگاه خانواده لغو حضانت یکی از والدین را درخواست کند. برای اثبات شرایط سلب و لغو حضانت نیاز به شرایطی است که تنها با مشاوره و وکالت وکیل خانواده می تواند عدم شایستگی و ناتوانی پدر و مادر را دوره استحقاق حضانت فرزند اثبات کند.

دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند

دادخواست ممنوع الخروجی فرزندان زیر 18 سال دختر و پسر یکی از دادخواست های مطرح شده در دادگاه خانواده است.

امورراجع به غایب مفقودالاثر

در صورتی که شخصی به مدت طولانی غایب باشد و از مرگ یا زنده بودن وی خبری در دست نباشد و اموالی داشته باشد، خانواده وی برطبق شرایطی می توانند  از دادگاه خانواده صدور حکم تصرف موقت در اموال غایب و بعد از آن صدور حکم موت فرضی درخواست کنند.

نسب و عزل قیم

نسب و عزل قیم یکی از دعاوی خانوادگی است که مرجع صالح رسیدگی به آن دادگاه خانواده است. شخصی که پدر و جد پدری به عنوان ولی قهری ندارد و صغیر است یا از صغار بودن خارج شده ولی حکم رشد وی صادر نشده است برای اداره امور مالی نیاز به قیم دارد.دادسرای ویژه سرپرستی با رعایت مصلحت فرد محجور یکی از نزدیکان وی را به عنوان قیم تعیین می کند. اما اگر شخصی مدعی عدم صلاحیت قیم شود، می تواند با طرح دادخواست به دادگاه خانواده نسب و تعیین قیم را تقاضا کند.

اثبات و نفی نسب

اثبات و نفی نسب یکی از دعاوی خانوادگی است که مرجع صالح رسیدگی به ان دادگاه خانواده است. هر شخصی که مدعی نسبت فامیلی، خونی و نسبی با فردی شود، می تواند از دادگاه خانواده این مورد را رسیدگی کند.بعد از اثبات نسب و نفی نسب اصلاح شناسنامه باید انجام شود.

ازدواج مجدد

در مواردی که مرد خواستار ازدواج مجدد است باید از دادگاه خانواده اجازه بگیرد. شرایط لازم برای اخذ اجازه از دادگاه برای ازدواج مجدد شامل موارد ذیل است:

-رضایت همسر اول

-عدم توانایی زوجه نسبت به وظایف زناشویی جنسی

-تمکین نکردن زن از شوهر

-مبتلاشدن زوجه به بیماری صعب العلاج و جنون

-محکومیت زن به حبس حداقل ۵ سال

-ابتلاء زن به اعتیاد

-ترک زندگی خانوادگی یا مفقودالاثر شدن زن

-عقیم بودن زن

وکیل متخصص خانواده عدل آرا

با توجه به اهمیت نهاد خانواده و مسائل حقوقی مربوط به آن، بهتر است قبل از هر اقدام برای طرح دعاوی خانوادگی با وکیل متخصص خانواده مشورت کنید، تا با مشاوره و وکالت در پرونده خانوادگی بتوانید به نتیجه موفقیت آمیز دست یابید. سوالات و مشکلات حقوقی در مورد انواع دعاوی خانوادگی شامل مطالبه مهریه و نفقه، اثبات نسب و نفی ولد، دادخواست طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی را با وکیل خانواده گروه حقوقی عدل آرا مطرح کنید، تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

تاریخ انتشار:

۱۳ / ۰۴ / ۱۴۰۳

نویسنده:

عدل‌آرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *