شهادت دروغ چه مجازاتی دارد؟

بارها در فیلم‌ها صحنه‌ی شهادت دادن افراد را در دادگاه دیده‌ایم. اکثر اوقات این شهادت‌ها بر اساس صداقت و راستی بوده، اما گاهی هم شهادت کذب و دروغ است که سبب می‌شود، رای دادگاه به کلی تغییر کند. در این مقاله قصد پیرامون این موضوع صحبت کنیم که شهادت کذب چه مجازاتی دارد؟ لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شهادت دروغ چیست؟

در ابتدا باید به بررسی مفهوم شهادت دادن بپردازیم. هنگامی که از شهادت دادگاهی صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که شخصی نسبت به موضوعی دارای اطلاعات شخصی بوده و در دادگاه به عنوان گواه دهنده حاضر می‌شود تا به روند پرونده کمک کند.

شهادت و گواهی که شخص می‌دهد؛ باید بر اساس حقیقت باشد؛ اما اگر این شخص بنا به هر دلیلی شهادت دروغ دهد و قصد گمراهی پرونده و یا قاضی را داشته باشد، شهادت کذب صورت گرفته است. این شهادت کذب، از نظر قانونی مجازات سنگینی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شهادت با اقرار متفاوت است!

هنگامی که صحبت از اقرار به میان می‌آید؛ منظورمان این که فردی به جرم خود اقرار و اعتراف کرده است. در حالی که شخصی که در دادگاه برای شهادت حاضر می‌شود؛ هیچ جرمی مرتکب نشده است و صرفا از حقیقت ماجرا با خیر است. در نتیجه فردی که شهادت می‌دهد چنانچه صداقت را رعایت کند؛ از نظر قاضی و همچنین قانون مرتکب اشتباه یا جرمی نیست.

شرایط جرم دانستن، شهادت دروغ

هنگامی که فردی در دادگاه برای شهادت حاضر می‌شود؛ قاضی از اون می‌خواهد که دست روی قرآن بگذارد و قسم یاد کند که حرفی جز حقیقت نگوید. در نتیجه چنانچه فرد شهادت کذب دهد، جرمی رخ داده است که جزو جرائم عمدی است. طبق قانون 650 قانون مدنی؛ دو شرط برای جرم دانستن شهادت دروغ مطرح است:

  • شهادت دروغ باید در محضر دادگاه صورت گیرد تا جرم محسوب شود. چنانچه این شهادت در مکانی غیر از دادگاه؛ حتی کلانتری هم باشد، جرم قابل قبول نخواهد بود.
  • چنانچه شهادت کذب در دادگاه هم انجام گیرد؛ باید نزد مقامات رسمی ادا شود. در واقع اگر این شهادت کذب در دادگاه بدون حضور فرد فاقد صلاحیت گفته شود، جرم محسوب نمی‌شود.

مجازات شهادت دروغ

مجازات شهادت دروغ

جرم شهادت کذب یا دروغ به دو صورت است.

  • ضمانت اجرای حقوقی
  • ضمانت اجرای کیفری

هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی؛ به دروغ شهادت دهد، به جریمه به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا یک میلیون و پانصد هزارتا دوازده میلیون ریال جزای نقدی، محکوم خواهد شد.

چنانچه فردی شهادت دروغ برای دیه، حد شرب خمر یا قصاص دهد؛ قاضی و مامور اجرای حکم ضامن نیستند، بلکه فرد شهادت دهنده ضامن می‌باشد و حکم مجرم بر وی هم اجرا می‌گردد. برای مثال اگر کسی قاتل نباشد اما فردی به شهادت کذب او را متهم به قتل کند، چنانچه قاتل اعدام شود و پس از آن متوجه شوند که شهادت کذب بوده است، حکم شاهد نیز اعدام خواهد بود.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم شهادت کذب

چنانچه فردی متوجه شهادت کذب، شاهد شود می‌تواند به راحتی اقدام به شکایت و رسیدگی کند. چنانچه دلیل محکمه پسندی داشته باشد، باید شکوائیه‌ای تنظیم کند و آن را به دادگاه ارائه دهد. به دلیل اهمیت بالای موضوع؛ این شکایت‌نامه باید توسط یک وکیل خبره نوشته شود. وکلای تیم عدل‌آرا با سالها تجربه و موفقیت در پرونده‌های مشابه، جهت راهنمایی در کنار عزیزان هستند.

مراحل و روند شکایت و رسیدگی به شهادت کذب

  • شاکی برای ثبت شکایت خود باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و شکایت خود را به ثبت برساند. یادتان باشد که ثبت این نوع شکایت‌نامه  به صورت آنلاین انجام می‌گردد و نیازی به حاضر شدن در کلانتری نخواهد بود.
  • پس از آنکه شکایت‌نامه تنظیم شد؛ شکوائیه به دادسرا ارجاع داده می‌شود که در آنجا به بررسی و تحقیقات بپردازند. لازم به ذکر است که در دادسرا حکمی صادر نمی‌گردد. تنها با توجه به تحقیقات صورت گرفته اگر ادعای شاکی درست باشد به دادرسی جهت رای نهایی به دادگاه کیفری فرستاده می‌شود.
  • پس از آنکه شکایت به دادگاه کیفری، ارجاع شد. مدارک شاکی، بررسی می‌گردد و رای نهایی توسط قاضی صادر خواهد شد.

شهادت دروغ، جبران خسارت دارد!

مجازات شهادت کذب

در قانون شرعی و مدنی، چنانچه فردی به فرد دیگر خسارتی وارد کند، باید آن را جبران کند. در نتیجه چنانچه شخصی شهادت دروغ در دادگاه عنوان کرده باشد، علاوه بر محکومیت به جرم، چنانچه با شهادت دروغ وی، فرد مقابل خسارتی نیز دیده باشد، باید خسارت وارده را نیز جبران کند.

سخن آخر

شهادت کذب ممکن است برای هر کسی پیش آید. بدین معنا که گاهی افرادی برای شهادت دادن پرونده شما ممکن است در دادگاه حاضر شوند و شهادت کذب دهند و یا بر عکس شما به عنوان شاهد در دادگاه حضور داشته باشید و اطرافیان یا دوستان بخواهند که شهادت دروغ دهید. یادتان باشد که این شهادت کذب در هر حال و هر نیتی جرم به شمار می‌آید. و چنانچه فردی در محضر دادگاه شهادت دروغ ادا کند باید دیر یا زود منتظر عواقب آن باشد.

دسته بندی:

حقوق و دعاوی کیفری,

تاریخ انتشار:

۰۱ / ۰۳ / ۱۴۰۲

نویسنده:

عدل‌آرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *