جعل اسکناس و سکه چه مجازاتی دارد؟

جعل اسکناس جزو جرم‌هایی است که به طور مستقیم بر روی افکار و امنیت روانی مردم تاثیر می‌گذارد؛ چرا اسکناس‌ها و سکه‌های جعلی دست به دست مردم در بازار در حال چرخش هستند. فرض کنید به فروشگاهی برای خرید مراجعه کرده‌اید و هنگام پرداختن پول، متوجه شوید که اسکناس‌های پرداختی شما جعلی هستند. چه حسی پیدا می‌کنید؟ در این مقاله قصد داریم پیرامون جعل اسکناس و سکه و مجازات آن با هم صحبت کنیم. چرا که این جرم به علت حساسیت بالای آن در قانون بسیار حائز اهمیت است. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

جعل اسکناس یا سکه چیست؟

جعل اسکناس به معنای ساختن و چاپ غیر قانونی اسکناس و یا سکه است. توجه داشته باشید که مخدوش کردن اسکناس یا سکه از مصادیق جعل نیست. جعل اسکناس به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • جعل اسکناس ساده طبق بند 5 ماده 525 مجازات اسلامی

اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی نظیر برات‌های قبول شده از طرف بانک‌ها یا چک‌های صادره از طرف بانک‌ها و سایر اسناد تعهدآور بانکی.

  • جعل اسکناس مشدد

هر کس اسکناس رایج داخلی را بالمباشره یا به‌واسطه جعل کند یا با علم به جعلی بودن توزیع یا مصرف نماید، چنانچه عضو باند ‌باشد و یا قصد مبارزه با نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، به اعدام محکوم می‌شود.

چنانچه عامل ورود اسکناس به کشور عضو باند نباشد و قصد مبارزه با نظام کشور را نداشته باشد، چنانچه در دادگاه ثابت شود که فریب خورده است؛ طبق نظر قاضی ممکن است به اعدام محکوم نشود و فقط جریمه حبس را بگذراند.

گاهی شخص جاعل اسکناس و سکه محارب یا مفسد شناخته می‎شود که حکم آن بسیار شدید است؛ برای آنکه به این دو موضوع بپردازیم؛ ابتدا باید هر کدام را جداگانه تعریف کنیم.

جرم محاربه چیست؟

محارب به شخصی گفته می‌شود که با تهدید سلاح، قصد صدمه به مال یا جان مردم را داشته باشد. چنانچه این عمل باعث ایجاد ناامنی در جامعه گردد، جرم محاربه صورت گرفته است.

جرم محاربه یکی از موارد چهارگانه است که طبق نظر قاضی حکم صادر می‌شود. این موارد چهارگانه شامل: اعدام، صلب، قطع دست راست یا پای چپ و یا تبعید است.

جرم افساد فی الارض

 چنانچه فرد یا افرادی، مرتکب هر یک از جرم‌های: تشکیل باند فساد یا فحشا؛ اقدامات علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور؛ ایجاد اختلال در نظام کشور و … شود، مفسد فی الارض شناخته می‌شود.

حال اگر محاربه‌ای یا مفسد فی الارضی با جعل و چاپ اسکناس‌ به تعداد بسیار زیاد، و یا تعداد بالای سکه، نظم و امنیت عمومی و اقتصادی نظام را بر هم زند؛ حکم اعدام دارد.

رسیدگی به جرم جعل اسکناس و سکه از کجا آغاز می‌گردد؟

به طور کلی اعلام جرم جعل اسکناس و سکه به دو صورت انجام می‌گیرد. در حالت اول، فرد زیان دیده به دادگاه مراجعه کند و شکایت خود را اعلام کند. این در مواقعه‌ای رخ می‌دهد که جعل اسکناس محدود به یک یا تعداد انگشت شماری بین فرد یا افراد بوده است.

اما گاهی آنقدر اسکناس یا سکه‌ی جعلی تعداد زیادی دارد و در جامعه پخش شده‌اند، که قاضی خود در مقام مدافع عمومی عدالت، اعلام جرم کرده و به پرونده رسیدگی می‌نماید.

چنانچه محل جعل اسکناس در خارج از کشور باشد، تکلیف چیست؟

از آنجایی که چنین جرمی، به امنیت و اقتصاد داخلی کشور آسیب می‌زند و حاکمیت را زیر سوال می‌برد. در ایران پرونده حکومیت به جریان افتاده و حکم صادر می‌گردد؛ چنانچه شخص ایرانی باشد، پلیس آن کشور به موضوع رسیدگی می‌کند و وی را در اصطلاح ریپورت می‌کند و به مقام قضایی ایران تحویل می‌دهد. ادامه‌ی رسیدگی به جرم در داخل کشور پیش می‌رود تا تحقیقات کامل شده و حکم نهایی صادر شود.

برای جرم جعل اسکناس و سکه، وکیل لازم است.

قاضی دادگاه به مجرم یا مجرمینی که به دلیل جعل سکه یا اسکناس، دستگیر شده‌اند؛ اجازه می‌دهد که وکیل بگیرند. وکیل، هم به روند پرونده کمک می‌کند؛ یعنی اطلاعاتی را در مورد باند و یا اعضای دیگر در اختیار قاضی قرار می‌دهد و علاوه بر آن اگر شخص دستگیر شده جزو مهره‌های اصلی نباشد، تمام سعی خود را دارد تا برای حکم صادر شده‌ی موکل خود از قاضی تخفیف بگیرد.

چه وکلایی قادر به وکالت پرونده‌های جعل، خواهند بود؟

چنین پرونده‌هایی به دلیل بزرگ و پیچده بودن آن؛ نیاز به وکلای خبره و با تجربه دارند؛ در بیشتر پرونده‌ها حتی چند وکیل با هم، پیگر پرونده هستند. وکلای عدل آرا با سالها تجربه و داشتن پرونده‌های سنگین قضایی، همواره در جهت برقراری امنیت و عدالت اجتماعی کوشش فراوان داشته و کمک به بهبود شرایط اقتصادی کشور را، چشم انداز کاری خود قرار داده‌اند.

سخن آخر

جعل اسکناس و سکه، سبب ایجاد مشکل ناامنی؛ و اقتصادی در جامعه می‌گردد. این موضوع که رعب و ترس به جان مردم رخنه کند که اسکناسی که در دستانشان است، جعلی بوده یا واقعی! موضوعی نیست که بتوان خیلی راحت از کنار آن گذشت. در مورد طلا و سکه هم همین اتفاق رخ می‌دهد، اکثر مردم سکه را به عنوان سرمایه و پس انداز خریداری می‌کنند. حال اگر متوجه شوند که تمام پس اندازشان جعلی است، چگونه خسارت را جبران کنند؟ به همین دلیل است که جعل اسکناس و سکه چنین مجازات سختی دارد. چنانچه پیرامون جرم جعل سکه و اسکناس سوالی دارید، تنها کافیست به اولین صفحه‌ی سایت عدل آرا مراجعه نمایید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توسط وکلای حرفه‌ای راهنمایی شوید.

تاریخ انتشار:

۰۱ / ۰۳ / ۱۴۰۲

نویسنده:

عدل‌آرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *